Blog pilotenopleiding 12 – 100.000

Piloot worden is hoogstwaarschijnlijk één van de kinderdromen bij uitstek, maar hoe word je nu eigenlijk piloot? Veel jongeren weten niet goed wat zo’n opleiding zoal inhoudt en welke voorbereidingen ze hiervoor moeten treffen. Op 23 november 2015 begon ik aan mijn opleiding tot piloot, tijd om mijn kinderdroom te verwezenlijken. Graag neem ik jullie mee op avontuur en gaandeweg beantwoord ik met veel plezier al jullie vragen.
Let’s do this!

Dat de kostprijs van de pilotenopleiding vele jongeren (en vooral hun ouders) afschrikt, is niet moeilijk te begrijpen. Je betaalt al snel €100.000 en dat vaak zonder enige vorm van werkzekerheid. We bevinden ons momenteel in een gunstige periode, maar het is en blijft een enorm risico voor iedereen die eraan begint.

Knipsel

Het doel van deze blog is om de pilotenopleiding en alles wat ermee te maken heeft, bloot te leggen. Een onoverkomelijke stap is dan ook het bespreken van het financiële aspect van de opleiding.

Ik maakte een chronologische lijst die bestaat uit de kosten die ik persoonlijk heb gemaakt en nog zal maken. Iedere school heeft zijn eigen prijzen en iedereen heeft zijn eigen levensstijl, maar uiteindelijk komt het altijd op hetzelfde neer: aan de pilotenopleiding begin je niet zomaar.

money

Fysica cursus: €363
Ik maakte mijn eerste kosten in de Krokusvakantie van 2015 toen ik deelnam aan een fysicacursus om mezelf voor te bereiden op het ingangsexamen. Deze cursus is geen verplichting, maar heeft mij wel enorm hard geholpen om een ietwat wetenschappelijk inzicht te krijgen.

Medisch onderzoek: €378,86
Als onderdeel van het ingangsexamen wordt er verwacht dat je medisch in orde bent. Je moet hiervoor de Medical Class 1 bemachtigen. Deze medische keuring gaat door aan het hoofdgebouw van Brussels Airlines en kostte meer dan ik had gedacht. Om één of andere reden kan je hiervan niets terugtrekken via een mutualiteit. Zonde.

Ingangsexamen: €350
Aan het ingangsexamen hangt uiteraard ook een prijskaartje. Mocht ik niet door het ingangsexamen geraakt zijn, had ik dus €1091,86 weggegooid. Gelukkig was ik geslaagd, maar de grote rekeningen moesten nog komen.

De pilotenlening: €100.000
Ik leen een bedrag van €79.000 bij de bank met een rekening die op €0 start. Voor iedere euro die in het rood staat, betaal ik intrest. Je kan natuurlijk geld op de rekening storten zodat je wat langer buiten de rode zone blijft, maar daar kom je uiteindelijk sowieso terecht (of je moest toevallig de lotto winnen tijdens je opleiding).

Van zodra ik afgestudeerd ben, heb ik twintig maanden de tijd om een job te vinden. Als ik zie hoe lang het bij sommige studenten duurt vooraleer ze die eerste job hebben, kan het nog spannend worden. Na die twintig maanden begint namelijk de vaste maandelijkse afbetaling aan de bank en dat is vrij lastig zonder werk. Het is dus een kwestie van zo snel mogelijk te solliciteren en bij de besten te horen.

Vergeet niet dat je bij het afbetalen van de lening alle intresten mee moet rekenen. Deze staan uiteraard niet vast en kan ik dan ook moeilijk vermelden. Om toch een ruw beeld te vormen van de totale kost van de lening: +/- €100.000 na 9 jaar lang maandelijkse betalingen te doen.

Eigen inbreng: €18.500
De opleiding kost €97.500 en daar geraak ik niet met de lening. Dat komt omdat er een eigen inbreng wordt verwacht om aan te tonen dat je beschikt over de nodige middelen. De eigen inbreng komt dus neer op €18.500, de rest wordt geleend bij de bank.

De €97.500 wordt opgesplitst in verschillende schijven waardoor je niet de hele som in één keer hoeft te betalen. Voor de theorie komt dat neer op zo’n €10.000 en van zodra we naar de VS vertrekken, volgen er enkele betalingen van €17.500.

Leefkosten in België: €2000
Ik deel samen met twee klasgenoten een appartement, maar ook al onze leefkosten worden mooi opgesplitst. We wonen maandelijks 20 dagen op ons appartement dus met een €200-250 komen we zonder probleem toe. Dat komt neer op iets minder dan €2000 op acht maanden tijd, maar laten we dat voor de zekerheid toch maar naar omhoog afronden.

Huur appartement: €1600
De gemiddelde huurprijs van een kamer in de buurt van onze school is €450 per maand. Dat vond ik persoonlijk te duur waardoor ik op zoek ben gegaan naar een alternatief, het appartement. Ik ben ervan overtuigd dat we op dat vlak een goede beslissing hebben genomen.

Het appartement dat ik samen met mijn twee klasgenoten huur, kost ons een kleine €600 per maand. Zo komen we uit op een schappelijk bedrag van €200 per maand per persoon. Onze theorie duurt 8 maanden dus met een beetje hoofdrekenen, kom je dan uit op €1600.

Leefkosten in de VS: €2000
Het praktische gedeelte van de opleiding vindt plaats in Phoenix (Arizona) en dat neemt ook een stevige hap uit de spaarpot. Uiteindelijk zijn we er ook maar vijf à zes maanden en daar moeten we gebruik van maken. Tripjes naar Las Vegas, Californië en de Grand Canyon staan alvast op de planning!

De laatste maanden: €1500
Na ons verblijf in de VS keren we terug naar België voor het vervolg op onze praktijkopleiding. Vliegen in Antwerpen, briefings in Brussel en daarna de simulatoren in. De kosten die we in de laatste vier maanden van op opleiding maken, bestaan dus voornamelijk uit leef- en vervoerskosten.

Knipsel

Korte opsomming:
€363,00 – Fysica cursus
€378,86 – Medische keuring
€350,00 – Ingangsexamen
€100.000 – Lening
€18.500 – Eigen inbreng
€2.000 – Leefkosten België
€1.600 – Huurkosten
€2.000 – Leefkosten VS
€1.500 – Laatste maanden
______________________________+
€126.691,86

Aangezien de meeste cijfers die ik heb gebruikt ruwe cijfers zijn, kunnen we stellen dat we aan het einde van het hele traject op ongeveer €130.000 uitkomen. Als alles volgens plan verloopt, studeer ik binnen exact 12 maanden af. Dat betekent dat ik op mijn 28ste alles afbetaald zou moeten hebben. Eens kijken of dat lukt!

Waarom de hoge kostprijs
“Wie piloot wil worden, heeft geld”… één van de meest onterechte uitspraken die ik al heb gehoord. Niet iedereen heeft zomaar even €100.000 op overschot en dat is de realiteit voor de meeste student piloten. Maar wat maakt de pilotenopleiding nu zo duur in vergelijking met andere opleidingen?

Het is eigenlijk heel simpel. Vliegscholen worden gezien als privé-onderwijs wat maakt dat er geen subsidies voorzien worden. Alle bedrijfskosten worden dus doorgerekend aan de studenten wat al meteen voor een hoge kostprijs zorgt.

Het vliegen zelf is ook niet goedkoop. Brandstofprijzen, landingstaksen, onderhoud, personeelskosten (instructeurs, examinatoren, planning)… een hele waslijst van zaken die ervoor zorgen dat de kostprijs omhoog gaat.

Er zijn al jarenlang gesprekken aan de gang over de mogelijke overheidssteun, maar het ziet ernaar uit dat zoiets nooit zal gebeuren (of toch niet in de nabije toekomst).

Type rating
De opleiding zal zo’n €130.000 kosten, maar dan ben je nog geen piloot. Eens je bent aangenomen, moet je nog door de type rating. Dat is een opleiding die volledig gaat naar het bestuderen van het vliegtuig waarmee je zal vliegen. De ene luchtvaartmaatschappij betaalt, de andere schuift de kostprijs door naar de piloot in wording.

Een type rating kost je ergens tussen de €25.000 tot €35.000 afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij en het type vliegtuig waarop je zal vliegen. De kans is dus groot dat je eenmaal je echt piloot bent, kijkt naar een som van ongeveer €160.000.

Knipsel

Ik zeg altijd dat mijn droom verder gaat dan een lening bij de bank, maar we moeten realistisch blijven en nadenken over alle risico’s die aan de pilotenopleiding verbonden zijn.

Heb je nog vragen over het financiële aspect van de opleiding? Plaats dan gerust een reactie of contacteer me via bob@flightlevel.be !

Alle posts
Blog pilotenopleiding 1 – de voorbereidingen.
Blog pilotenopleiding 2 – de introductiedag.
Blog pilotenopleiding 3 – een nieuw leven
Blog pilotenopleiding 4 – vakantie
Blog pilotenopleiding 5 – vijftien kilogram leerstof
Blog pilotenopleiding 6 – veel werk, weinig tijd
Blog pilotenopleiding 7 – op naar de examens
Blog pilotenopleiding 8 – school finals 1
Blog pilotenopleiding 9 – phase 1 completed
Blog pilotenopleiding 10 – de nieuwe lichting
Blog pilotenopleiding 11 – een nieuwe fase
Blog pilotenopleiding 12 – 100.000
Blog pilotenopleiding 13 – de laatste weken

Banner: Toru Nakajima
Foto’s: Kazuaki Taoda, Maurits E.