Lufthansa is in gesprek met zowel Scandinavian Airlines (SAS) als Brussels Airlines over de uitbreiding van Eurowings op hun thuisbasissen. Dat hebben verschillende bronnen aan Reuters bevestigd. Daarbij zou Lufthansa mogelijk een belang kunnen nemen in SAS.
Lufthansa zou al sinds de herfst in gesprek zijn met SAS over een gedeeltelijke implementatie van de lowcostmaatschappij Eurowings bij de Scandinavische maatschappij. SAS is één van de medeoprichters van Star Alliance en dus ook een partner van Lufthansa. Daarbij is het niet uitgesloten dat Lufthansa een belang neemt in SAS, dat voor de helft in handen is van Noorwegen, Denemarken en Zweden.
Lufthansa lanceerde Eurowings vorig jaar om voornamelijk Europese vluchten uit te voeren vanuit Duitsland en Oostenrijk, met uitzondering van de eigen hubs in Frankfurt en München. Behalve binnen Europa vliegt Eurowings ook met A330’s naar vakantiebestemmingen zoals Cuba, Dominicaanse Republiek, Mauritius, Mexico, Thailand, Dubai en de Verenigde Staten.
Ook voor Brussel zijn er al langer plannen voor de lancering van een Eurowings-basis. Daar moet Brussels Airlines uiteraard een belangrijke rol in spelen, al is het nog niet duidelijk hoe. In Wenen heeft Eurowings al een basis op de hub van Austrian Airlines en voert de maatschappij vluchten uit als zuster van Austrian.
Volgens bronnen is het ‘zo goed als zeker’ dat Lufthansa op 27 april zal beslissen of het de resterende 55 procent van Brussels Airlines overneemt. De maatschappij heeft momenteel 45 procent in handen en heeft nog zeker tot 2018 de optie om de rest van de aandelen te kopen.
Rynair gaat een ferme patat op zijn bakkes krijgen, zo veel is zeker.
Die Duitsers gaan SN niet gewoon overnemen, maar fors uitbreiden nadien en hen vervolgens deels onder EW kleuren laten vliegen op al die low cost bestemmingen waarop FR momenteel een monopolie heeft vanuit Belgie, vaak vanuit CRL. Let maar op. 😉
Ik denk dat je deels gelijk hebt, SN-insider. Maar de race to the bottom is nog maar juist begonnen: night stops (en bijhorende allowances) zullen sterk worden afgebouwd en ook op het hoofdkantoor zal de hakbijl er sterk in gaan, althans dat vrees ik. En hoe je het ook draait of keert, de kostenbasis van Ryanair blijft stukken lager dus besparen, synergieën (lees: ontslagen), outsourcing, en efficiëntieverhogingen zullen overmeidelijk zijn.
Waarom zou men nightstops nodig hebben op de short haul? Dat heb ik altijd al onlogisch en niet efficient gevonden.
Ik zie absoluut geen voordeel in een Eurowings uitbreiding naar Brussel. In tegenstelling tot Lufthansa is Brussels Airlines wel zeer competitief met Ryanair. Brussels Airlines is een sterk merk, Eurowings nog verre van. En als je erover nadenkt, was het niet Germanwings die de strategie van Brussels Airlines kopieerde? Ik denk dat het voor Brussels Airport en Brussels Airlines véél interessanter is om Brussels Airlines uit te breiden en te versterken, ipv nieuwe, en voor ons land vrij kleine, nieuwe structuren zoals een Eurowings ‘aanhangsel’ toe te voegen. Brussels Airlines verslaat Ryanair net niet in prijs, wel in kwaliteit en klantentevredenheid. En daar heeft Lufthansa het moeilijk mee. Zij moesten Eurowings wel creëren om niet kapot te gaan aan de concurrentie met Ryanair.
Een paar weken terug had ik een gesprek met een aantal ex-collega’s bij SN over hoe zij de aankomende overname door Lufthansa zien en ze zeiden mij dat het twee kanten op kan. Een overname kan iets goeds betekenen, maar eigenlijk denk ik er nog steeds hetzelfde over als voorheen. Voor mij zit SN niet echt te wachten op zo’n volledige inlijving in de Lufthansa Group. Brussels Airlines heeft de laatste jaren veel geïnvesteerd in het uitbouwen van een sterk merk dat verbonden is met Brussel en België en ik denk ook dat ze daar goed in geslaagd zijn. Wanneer het Belgische kapitaal verdwijnt, verdwijnt ook een stukje van de Belgische eigenheid van het bedrijf. De band met België, wat deel is van het merk, verzwakt dan.
Het inlijven van Brussels Airlines in Eurowings zou al helemaal niet verstandig zijn. De investering in het merk en het uitbouwen van de nieuwe strategie gaat volledig verloren. En inderdaad zoals Brent zegt, de strategie van Eurowings en ook die van andere Lufthansadochters wordt nu uitgelijnd op die van SN. SN heeft een voorbeeld gesteld binnen de Lufthansa Group.
En waarom zou SN zelf, onder de huidige vorm, niet kunnen groeien op regionale luchthavens? De voorbije maand heeft aangetoond dat operaties op regionale luchthavens mogelijk zijn. De situatie heeft SN (jammer genoeg) gedwongen die regionale luchthavens uit te proberen. Opereren van die regionale luchthavens past niet echt in een netwerkmodel, maar misschien moeten we verder kijken dan dat. Ik kan me voorstellen dat het voor bepaalde bestemmingen wel rendabel kan zijn vanaf die luchthavens point-to-point diensten aan te bieden.