Lagekostenmaatschappij Norwegian heeft acht van de honderd aankoopopties in haar bestelling voor evenveel Boeing 737MAX-8’s gelicht. De luchtvaartmaatschappij heeft ook een overeenkomst gesloten met CIT Aerospace om nog twee extra Boeing 787-9’s aan de vloot toe te voegen, wat het totaal op 42 Dreamliners brengt.
Norwegian vliegt op dit moment met acht 787-8’s en twee van de grotere 787-9’s, maar heeft de laatste maanden verschillende keren meer toestellen aan het orderboekje toegevoegd. “Om onze klanten meer routes te bieden en onze intercontinentale vluchten nog competitiever te maken, hebben we meer nieuwe en efficiënte vliegtuigen nodig,” zei ceo Bjørn Kjos. “Die intercontinentale vluchten zijn cruciaal voor de groei van ons bedrijf en de creatie van nieuwe jobs”.
In maart zei Kjos nog dat hij overwoog om “binnen een paar jaar” een vervolgorder voor meer 787-9’s te plaatsen. Elke nieuwe bestelling zou eerder voor de grotere 787-9 zijn, maar de ceo zei dat hij niet van plan is om de acht 787-8’s uit de vloot te halen. In een ideaal scenario wil Norwegian vanuit Londen Gatwick alleen al met vijftig Dreamliners vliegen, maar de capaciteit van de luchthaven is niet aangepast aan de ambitie van het bedrijf.
Het Amerikaanse Department of Transportation (DoT) gaf de Ierse tak Norwegian Air International recent na twee jaar bedenktijd een voorlopige toelating om naar de Verenigde Staten te vliegen. Wanneer de toelating officieel gemaakt wordt, is NAI van plan om als eerste maatschappij ooit vanuit Cork naar Boston te vliegen.
Het is nagelbijten of die goedkeuring er komt, er is namelijk veel weerstand. Maar de Ierse overheid zet alles op alles om het er door te krijgen, gezien dit cruciaal is voor de toekomst van Cork Airport.