Brussels Airlines least Dash 8 van Tyrolean

Vanaf 1 april zal Brussels Airlines een geleasede Dash 8 (OE-LGC, nvdr) inzetten op haar Europees netwerk. Dat kregen we vandaag van de maatschappij te horen. Het tweemotorig toestel zal voornamelijk gebruikt worden voor de route naar Hannover, die drie keer per dag zal worden uitgevoerd. Buiten Hannover zouden ook de routes naar Praag, Birmingham en/of Hamburg sporadisch (tijdens het weekend of in vakantieperiodes) door de Dash worden bediend.

OE-LGC zonder Tyrolean titels enkele dagen geleden bij vertrek in Innsbruck
©┬áChristian Herbert Schopf

Het toestel komt van Tyrolean Airways, een maatschappij van de Austrian Airlines Group die vluchten uitvoert onder de merknaam Austrian Arrows, en zal de komende twee jaar vliegen voor Brussels Airlines. Het zou gaan om een ACMI-contract, wat betekent dat de kosten voor crew, onderhoud en verzekering op rekening staan van Tyrolean. Volgens de definitie van zo’n contract moet de leaser, in dit geval Brussels Airlines, betalen voor de uren dat het het toestel gebruikt wordt (choc off to choc on) met normaal gezien een maandelijks minimumbedrag. Alle andere kosten zoals brandstof en accommodatie zijn voor de rekening van Brussels Airlines. In de praktijk betekent dit dat het toestel vliegt met een SN-vluchtnummer en dat de service van Brussels Airlines wordt aangeboden.

Voordien maakte Brussels Airlines voor haar Hannover-vluchten gebruik van eenzelfde Dash 8 van Augsburg Airways. Dat contract werd blijkbaar stopgezet met het einde van het winterseizoen, want sinds kort worden deze vluchten uitgevoerd door de eigen Avro RJ’s. Buiten deze Dash 8 zal Brussels Airlines ook nog de twee ERJ-145’s van BMI regional verder leasen. Deze toestellen voerden reeds de vluchten naar Newcastle en Bristol uit, en zullen dat ook blijven doen. In de toekomst zullen ze ook worden ingezet op enkele andere Europese bestemmingen.

De onderstaande foto verscheen vandaag op het internet. Daarop is de Dash 8 in de volledige kleuren van Brussels Airlines te zien, maar volgens de maatschappij zou de foto niet echt zijn. Het vliegtuig zal namelijk een hybride schema krijgen, wat betekent dat de Austrian Arrows titels vervangen zullen worden door die van Brussels Airlines. Voor de rest blijft het toestel dus volledig in de beschildering van de Oostenrijkse maatschappij. Tyrolean won het contract op basis van een offerte-aanvraag.