Ryanair stopt groei op Brussels Airport en wijzigt vluchtschema

Ryanair stelde vandaag in Brussel haar Belgisch vluchtschema voor volgend winterseizoen voor. Charleroi krijgt er zes nieuwe routes bij, Brussel geen enkele. Ryanair-CEO Michael O’ Leary zei vanmorgen dat de maatschappij haar aanbod vanaf Brussel niet uitbreidt zolang er geen oplossing is voor de Brusselse geluidsnormen. Die zullen op 22 februari in werking komen als de verschillende regeringen niet tot een oplossing komen.

Vorige maand berichtten we al dat Ryanair komende zomer haar aanbod vanaf Brussels Airport met tien procent inkrimpt, maar vandaag werd ook bekend gemaakt dat Brussel voorlopig ook volgend winterseizoen geen vluchten bij krijgt.

De oorzaak is de onzekerheid in verband met de Brusselse geluidsnormen. Die zouden normaal al vanaf 1 januari in werking zijn getreden, maar werden door het belangenconflict dat de Vlaamse regering inriep, uitgesteld tot en met 21 februari. Als er voor die datum geen akkoord is tussen de verschillende regeringen, gaan de strenge geluidsnormen toch van kracht met hoge boetes tot gevolg voor de luchtvaartmaatschappijen in Brussel.

Het heikele punt voor luchtvaartmaatschappijen zoals Brussels Airlines, TUI fly, Thomas Cook en Ryanair is de uitbreiding van de nachtelijke geluidsnormen. Die lopen nu tot 6 uur ’s morgens maar worden vanaf 22 februari verlengd tot 7 uur.

Die verschuiving treft luchtvaartmaatschappijen die verschillende vluchten hebben tussen 6 en 7 uur ’s morgens. Deze vluchten zullen door de strenge nachtelijke geluidsnormen boetes oplopen tot enkele duizenden euro’s per vlucht. Ook overdag zullen verschillende luchtvaartmaatschappijen met oudere toestellen in de problemen komen.

Ryanair heeft nu al haar vluchtschema moeten aanpassen en heeft alle vluchten tussen 6 en 7 uur  verlaat. Op weekdagen gaat het vaak om 4 vluchten die nu pas om 07:00 of om 07:05 kunnen vertrekken. Daardoor kan de maatschappij minder optimaal gebruik maken van haar in Brussel gebaseerde vliegtuigen en in de zomer dagelijks minder vluchten uitvoeren.

Volgens O’ Leary kunnen de boetes voor Ryanair oplopen tot 6.000 euro per vlucht, meer dan een vlucht opbrengt zo zei hij. O’ Leary sluit de mogelijkheid niet uit om voor komend zomerseizoen vluchten vanaf Brussel te annuleren.

De enige die momenteel voordeel lijkt te halen uit de Brusselse geluidsnormen is de luchthaven van Charleroi. Ryanair kondigde vandaag al 6 nieuwe (of reeds gekende) routes aan voor volgende winterseizoen vanaf de Waalse luchthaven. Het gaat om Eilat, Lissabon, Napels, Plovdiv, Varna en Wroclaw, samen goed voor 19 vluchten per week. Verder verhoogt de maatschappij ook de frequentie naar enkele zuiderse routes in Spanje, Marokko en Italië.

De Brusselse geluidsnormen bestaan al vele jaren maar werden altijd met een tolerantiemarge toegepast. Die marge zal nu verdwijnen waardoor verschillende maatschappijen op Brussels Airport in de problemen komen als er geen oplossing uit de bus komt.

Foto: Vitor Azevedo