Saudi Arabian Airlines (of kortweg Saudia) is de tweede grootste maatschappij uit het Midden-Oosten. Desondanks is de maatschappij niet zo bekend en komt ze amper in het nieuws. Daar willen we met dit stuk verandering in brengen.
Wanneer de pers (en ook wij) schrijven over de Middle-East Big 3 (MEB3), dan vergeten we soms dat er nog een vierde grote luchtvaartmaatschappij in het Midden-Oosten is, namelijk Saudi Arabian Airlines. Niet enkel is dit een grote maatschappij, ze is zelfs de tweede grootste uit de regio. Wekelijks worden er 660.000 stoelen aangeboden door Saudia. Dat zijn er dan wel 160.000 minder dan Emirates, maar nog steeds 100.000 meer dan Qatar Airways en zelfs 390.000 meer dan Etihad. Als we dus over de MEB 3 blijven spreken volgens deze cijfers, dan zou dat willen zeggen dat Etihad geen MEB 3 carrier meer is. Correcter zou dan ook zijn dat we over de MEB 4 spreken.
Waarom vergaten de meesten Saudia in het verleden? Dat is heel simpel, de maatschappij heeft vooral een sterk binnenlands netwerk. Van de 660.000 stoelen die wekelijks aangeboden worden, zijn er 65% op binnenlandse vluchten. De maatschappij vliegt naar 81 verschillende bestemmingen verspreid over 36 landen en heeft 2 grote hubs. Deze hubs zijn Jeddah (225.000 stoelen/week) en Riyadh (194.000 stoelen/week). Daar komen ook nog eens 2 secundaire hubs bij, namelijk Dammam (48.000 stoelen/week) en Medinah (39.000 stoelen/week).
Krijgt Flightlevel ook steun uit Saoedi-Arabië?
saoedi is een goede maatschappij. Ik heb er in gevlogen in een 747-400 Ik vergeet het nooit 8/10.Maar Emirates blijft de beste
Jammer dat je als tourist er wel niet binnen mag tot zover de saudische gastvrijheid, over mensenrechten zwijgen we maar best… het zijn onze beste olievrienden toch 🙂 artikel mss leuk maar waar zit de nieuwswaarde hier ? promo ?