Vanaf vandaag gebruikt Brussels Airport satellietnavigatie voor landingen

Vanaf vandaag kunnen vliegtuigen op Brussels Airport landen met behulp van satellietnavigatie. Die mogelijkheid was er al eerder op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi en Luik, maar vanaf vandaag kan dat ook in Brussel. Dat systeem kan onder andere gebruikt worden indien het automatische ILS-landingssysteem buiten werking is.

Sinds vandaag kunnen vliegtuigen die ervoor zijn uitgerust RNAV-approaches op basis van satellietnavigatie gebruiken voor hun landing in Brussel. Belgocontrol maakt de mogelijkheid beschikbaar na een eerste testfase in 2016. Toen werd dit systeem al gebruikt voor landingen op baan 07L tijdens de werken aan baan 01/19.


De RNAV-approaches die gebruik maken van GNSS (satellietnavigatie) zijn sinds vandaag in werking voor banen 25L, 25R en 01. Onder normale omstandigheden wordt er in Brussel voornamelijk geland met het ILS-landingssysteem. Wanneer echter dat systeem niet beschikbaar is moeten moeten de luchtverkeersleiders overschakelen op het radargeleidingssysteem. De begeleiding door de luchtverkeersleiders is daarbij veel intensiever waardoor de landingscapaciteit van de luchthaven vermindert.

Terwijl ILS gebruikt maakt van radiosignalen die het vliegtuig automatisch naar de baan begeleidt met de juiste horizontale en verticale positie, maakt de RNAV-approach gebruik van ‘fictieve’ navigatiepunten op basis van satellietnavigatie voor zowel horizontale als verticale navigatie.