Na een capaciteitsreductie van 10 procent komend zomerseizoen, zal Ryanair ook voor volgend winterseizoen haar aantal vluchten op Brussels Airport verder verminderen. Twee bestemmingen worden geschrapt en vier bestemmingen zullen in de winter minder vaak worden aangevlogen.
Hoewel Ryanair voor komend zomerseizoen, dat eind maart van start gaat, haar aantal vluchten vanuit Brussel ten opzichte van deze winter al met tien procent reduceerde, gaat de maatschappij nog verder snoeien in haar Brusselse vluchtuitvoering. Vanaf eind oktober zal Ryanair nog eens zo’n veertien procent minder vluchten uitvoeren tegenover het al gereduceerde zomeraanbod.
Op tien bestemmingen (Berlijn, Larnaca, Dublin, Lissabon, Madrid, Malta, Milaan, Porto, Rome en Treviso) zal Ryanair haar 106 wekelijkse vluchten behouden, al wordt Milaan voortaan niet meer op dinsdag aangevlogen.
Bestemmingen die minder worden aangedaan zijn Alicante (van 6 naar 4 wekelijkse vluchten), Barcelona (van 21 naar 19), Valencia (van 7 naar 5) en Malaga (van 7 naar 5). Alicante, Barcelona en Valencia springen wel terug op dezelfde frequentie als vorige winter, dus hier verandert er netto niks. Enkel Malaga verliest 2 wekelijkse vluchten ten opzichte van vorig winterseizoen.
De routes naar Hamburg en Palma worden geschrapt. Hamburg werd deze winter als nieuwe bestemming opgestart met twee vluchten per dag. Komende zomer werd de vluchtuitvoering al gehalveerd met nog maar één vlucht per dag, maar tegen de winter wordt Hamburg volledig niet meer aangeboden.
Palma daarentegen verhuist naar de luchthaven van Charleroi en zal van daaruit drie keer per week worden aangedaan. Normaal ging Ryanair deze zomer dagelijks vanuit Brussel naar Palma vliegen.
Hoewel Ryanair momenteel nog 178 vluchten per week uitvoert vanaf Brussel, daalt dat cijfer deze zomer naar 161 (plus de vijf wekelijkse vluchten naar Ibiza in juli en augustus) en volgende winter naar 139 wekelijkse vluchten.
Heeft dit een invloed op het aantal toestellen dat op Zaventem gebased zijn?
dit heb je te danken aan het geruzie over het geluid enz (zie maar nu dat de morgenvluchten naar spoanje van 6.30 naar 10.25 gaan) en proficiat aan de werkgroepen he want als jullie zo doorgaan dan kan zaventem toe en dan heeft belgie geen luchthaven meer en gaat alles naar luikl en charleroi PROFICIAT BELGIE EN KLOTEREGERING
Ben met je eens Filip en het zullen al die klagers zijn, die eens op reis willen gaan die dan gaan zeggen: hoe, we kunnen niet vanuit Zaventem vertrekken?????Moeten we nu echt naar Luik,Charleroi of Oostende/Antwerpen???
Charters/vakantievluchten zouden veel meer de kaart van de Regionale Luchthavens moeten trekken, maar dan niet alleen Charleroi maar bijvoorbeeld ook volop Oostende dat met het openbaar vervoer (1 uur trein vanuit Brussel en om het kwartier een bus van het station naar de Luchthaven). Jobverlies op Zaventem daardoor ? Nee hoor, jobverschuiving misschien. Hoeveel mensen moeten dagelijks niet pendelen naar Brussel, waarom kan het omgekeerde niet ?
Dit zou ook een oplossing zijn, zou zelfs een goede zaak voor Oostende zijn.