Ryanair start met connectievluchten

Vandaag is Ryanair op de luchthaven van Rome Fiumicino gestart met het uitvoeren van connectievluchten. Daardoor kunnen passagiers voor het eerst vliegen tussen twee Ryanair-bestemmingen en overstappen op één van hun basissen. Ryanair rolt de nieuwe mogelijkheid voorzichtig uit en biedt om te beginnen maar tien routes aan via Rome.

Vanaf vandaag kunnen passagiers vanuit Alicante, Barcelona, Bari, Brussel, Catania, Comiso, Malta en Palermo via de luchthaven van Rome Fiumicino doorvliegen naar een andere Ryanair-bestemming. Passagiers hoeven net zoals bij de klassieke netwerkmaatschappijen niet meer in te checken voor hun tweede vlucht en ook hun bagage wordt automatisch getransfereerd naar hun volgende vlucht.

Met deze nieuwe dienst zet Ryanair een grote stap. De maatschappij biedt al decennialang enkel point-to-point-vluchten aan en heeft de manier waarop de traditionele luchtvaartmaatschappijen werken altijd links laten liggen. Maatschappijen zoals British Airways, Lufthansa of KLM zijn typische netwerkcarriers die voor een groot deel van hun operaties afhankelijk zijn van hun hub-model, waarbij passagiers op hun thuisluchthaven transferen op een andere aansluitende vlucht.

Op de luchthaven van Rome Fiumicino wil Ryanair de nieuwe mogelijkheid eerst grondig testen en evalueren vooraleer het concept uit te breiden naar andere luchthavens in haar netwerk. Connectievluchten aanbieden kan voor een luchtvaartmaatschappij een extra kost betekenen en zorgt ook voor meer risico’s. Bij vertragingen van de eerste vlucht kunnen passagiers hun tweede vlucht missen en moeten zij herboekt worden naar een latere vlucht. Ook het transferen van bagage tussen twee vliegtuigen brengt een meerkost met zich mee, vooral als de tijd tussen de twee vluchten beperkt is.

Om die problemen en kosten te vermijden plant Ryanair voor haar eerste connectievluchten een minimale overstaptijd van minstens twee uur en half tot drie uur. Daardoor hebben passagiers in geval van vertraging nog voldoende overstaptijd en kan ook hun bagage nog op een normale manier naar het toestel gebracht worden.

De komende weken en maanden is het de bedoeling om de mogelijkheid van connectievluchten nog verder uit te breiden. Eerst zal dat gebeuren in Rome maar nadien zullen ook andere basissen volgen.

De maatschappij voert nog steeds gesprekken met Norwegian en Aer Lingus om hun langeafstandsnetwerk vanuit Ierland te voeden met Ryanair-passagiers. Indien dat lukt kunnen passagiers en hun bagage van bv. Brussel naar Dublin vliegen met Ryanair om daar over te stappen op een Norwegian-vlucht naar Noord-Amerika. Tegen het einde van dit jaar hoopt Ryanair al dergelijke connecties met andere maatschappijen aan te bieden.

Bron: Ryanair