Air France maakt plannen voor LCC Boost bekend

Air France heeft op een aandeelhoudersbijeenkomst in Parijs de plannen voor haar nieuwe lagekostenmaatschappij Boost voorgesteld. Volgens de presentatie moet de LCC komende winter al van start gaan en tegen 2020 zo’n tien procent van alle capaciteit binnen Air France voor haar rekening nemen.

De opstart van de lagekostenmaatschappij kreeg binnen Air France heel wat tegenkanting te verwerken. Het personeel zal er om de kosten te drukken immers aan andere (lagere) condities moeten werken dan de medewerkers van Air France. Er wordt ook overgeschakeld op een puur buy-on-board-principe wat betreft de catering. Zo wil de maatschappij vijftien tot achttien procent aan vaste kosten uitsparen.

Boost moet deze winter van start gaan met zes Airbus A321’s, die allemaal geleasd zullen worden van moedermaatschappij Air France. Tegen volgende zomer moet dat aantal volgens de plannen uitgebreid worden tot elf exemplaren. Vanaf dan zullen er ook drie of vier toestellen voor langeafstandsvluchten (Airbus A340-300) in de vloot komen. Later (in de winter van 2019) zal de Airbus A350 haar opwachting maken.

De middellange routes zullen vanaf een paar hubs opgestart worden om op enkele “ultra-competitieve” verbindingen een aanvoer van passagiers voor de lange afstand te zorgen. Wanneer Boost ook langeafstandsvluchten zal uitvoeren, gaat het vooral om Aziatische bestemmingen waar Air France het moeilijk heeft om winstgevend te zijn. Die strategie zal ongeveer zeventig procent van het zakencijfer uitmaken, de overige dertig dient om nieuwe bestemmingen te openen.