Brussels Airport start bouw van twee nieuwe brandweerkazernes

Brussels Airport heeft vandaag een symbolische eerste steen gelegd van de bouw van twee gloednieuwe brandweerkazernes op het tarmac van de luchthaven, ten westen en ten oosten op het luchthaventerrein. In de twee nieuwe gebouwen zit niet alleen de brandweer maar ook de verschillende aanverwante hulpverleningsdiensten, zoals de medische dienst. De gebouwen bieden ook meer ruimte voor het nieuwe materiaal, zoals brandweerwagens en robots, waarin Brussels Airport de afgelopen jaren sterk heeft geïnvesteerd.

Luchthavenuitbater Brussels Airport Company bouwt de komende jaren twee nieuwe brandweerkazernes op het tarmac van de luchthaven. Momenteel beschikt de luchthaven over drie kazernes, waarvan er zich één naast de terminal bevindt en de twee andere kazernes op het tarmac van de luchthaven. Gebouwd in de jaren 50 nadert de huidige infrastructuur op tarmac inmiddels een capaciteits- en leeftijdsgrens.

In plaats van een grondige renovatie van de bestaande infrastructuur kiest Brussels Airport ervoor om twee nieuwe gebouwen op te trekken op het tarmac en investeert in de nieuwe kazernes. Deze zijn groter dan de huidige gebouwen en zullen meer ruimte laten voor de meest moderne voertuigen waarover de brandweer van Brussels Airport beschikt, zoals crashtenders en schuimrobots.

De twee nieuwe kazernes komen ten westen en ten oosten op het luchthaventerrein, in plaats van ten noorden en ten zuiden nu. De nieuwe inplanting van de gebouwen maakt het mogelijk om flexibeler te reageren in het geval van een interventie. De kazernes komen immers tussen de startbanen 25R en 25L aan de zijkanten van het luchthaventerrein te staan, in plaats van boven en onder deze startbanen.

De nieuwe gebouwen zijn ontworpen om energieneutraal te zijn en kunnen dus zelf energie opwekken. Zo worden zonnepanelen op het dak van de gebouwen geplaatst, zijn er zonneboilers en waterpompen. Het regenwater wordt gebufferd om opnieuw geïnfiltreerd te worden of te hergebruiken bijvoorbeeld voor sanitaire doelen en als bluswater.

Bron: Brussels Airport Company