Sukhoi hoopt met Brussels Airlines op meer Europese Superjet bestellingen

Door de indiensttreding van de Sukhoi Superjet’s bij Brussels Airlines hoopt Sukhoi om het aantal bestellingen voor de Superjet 100 te zien toenemen. De Russische vliegtuigbouwer wil vooral meer Europese luchtvaartmaatschappijen over de streep trekken om met de Superjet’s te gaan vliegen. 

“We verwachten dat de operaties in Brussel interesse zal wekken bij andere Europese luchtvaartmaatschappijen, al kunnen we nu al spreken van zekere interesse van andere Europese bedrijven in ons toestel”, zegt Vladislav Masalov, chief executive van Sukhoi, aan Flightglobal tijdens de Paris Airshow. Tegen het einde van het jaar zal Sukhoi 8 Superjet’s aan het Ierse CityJet hebben afgeleverd. Brussels Airlines wet-leaset van CityJet 3 fabrieksnieuwe toestellen.

Dit jaar kon Sukhoi al 11 Superjet’s afleveren en tegen het einde van het jaar moet de teller op 33 staan. Maar na 2017 ziet het orderboekje er voorlopig nog mager uit. Na dit jaar moet Sukhoi nog maar een dertigtal toestellen afleveren en dat terwijl de productie ongeveer 35 tot 36 nieuwe toestellen per jaar aankan. Om de productie niet stil te laten vallen moet Sukhoi dit jaar op zoek naar bestellingen voor in totaal 40 toestellen.

CityJet en Brussels Airlines zijn de eerste West-Europese maatschappijen die met het Russische vliegtuig vliegen. Masalov hoopt dat indien Air France het contract met CityJet (de maatschappij wet-leaset Avro RJ85’s van CityJet, nvda.) verlengt tot na 2018, de Superjet ook zijn intrede mag maken bij Air France. Onderhandelingen daarvoor zullen volgens Masalov later dit jaar plaatsvinden.

Behalve in Europa ziet Sukhoi ook nieuwe mogelijkheden bij de Iraanse en Russische maatschappijen. De Russische overheid subsidieert namelijk regionale maatschappijen die op binnenlandse routes met Russische vliegtuigen vliegen.

Momenteel zijn er 13 operatoren die samen met iets meer dan 100 Superjet’s vliegen.

 

Bron: Flightglobal