Ten laatste in 2022 moet elke luchthaven in de Europese Unie de ruimbagage screenen volgens de Ruimbagage Screening Standard 3-norm van ECAC, de European Civil Aviation Conference. De standaard houdt in dat de ruimbagage naast een X ray-scan ook een CT-scan moet doorlopen. De CT-technologie om ruimbagage te screenen is vergelijkbaar met de CT-scans gebruikt in ziekenhuizen en creëert een 3D-beeld van de inhoud van de bagage.
“Met de implementatie van de Standard 3-screening machines zet Brussels Airport een belangrijke stap in de modernisering en uitbreiding van de bagageafhandeling op de luchthaven. De nieuwe technologie zal toelaten om een uiterst precies beeld te krijgen van de bagage, waardoor de analyse efficiënter kan gebeuren. De investering van 100 miljoen euro voor de implementatie ervan omvat niet enkel de aankoop van de nieuwe screening machines, maar ook de bouw van een nieuwe ruimte hiervoor naast de Sky hall”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company.
Nieuwe ruimte creëren voor screeningmachines
Screening machines die voldoen aan de Standard 3-norm zijn veel groter en zwaarder dan de huidige machines van Standard 2. Omdat er meer ruimte nodig is voor elke machine, is het niet mogelijk om de machines gewoon te vervangen in de bestaande bagagezaal.
Brussels Airport zal daarom een nieuwe ruimte bouwen tussen de Sky Hall en Pier B om de nieuwe screening configuratie voor ruimbagage te huisvesten. Op die plaats staat nu een oud gebouw dat in de huidige vorm niet geschikt is hiervoor en dus moet afgebroken worden. De afbraakwerken zijn begin juni gestart en lopen nog tot het einde van de zomer. Na enkele voorbereidingswerken zou volgend jaar gestart worden met de bouw van de nieuwe ruimte. In een latere fase zullen de nieuwe Standaard 3 screening machines worden geplaatst en zal de nieuwe installatie geïntegreerd worden in het bestaande bagagesorteersysteem.