Italië beboet Vueling voor misleiden van klanten

De Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato, de Italiaanse mededingingsautoriteit, heeft de Spaanse lagekostenmaatschappij Vueling een boete van één miljoen euro opgelegd voor het misleiden van klanten. Volgens de AGCM bezondigde Vueling zich aan enkele ‘oneerlijke handelspraktijken’ en schaadde ze haar klanten.

Zo gaf de maatschappij passagiers misleidende informatie over de kosten voor online check-in: in advertenties werd die als gratis voorgesteld, terwijl de kosten soms opliepen tot 15 euro. Vueling meldde verder ook niet dat inchecken op de luchthaven altijd gratis was.

Op een bepaald moment verkocht Vueling ook vouchers die klanten 25 procent korting moesten geven, maar die konden veelal niet uit aan de ingewikkelde en dubbelzinnige voorwaarden die eraan verbonden waren. Het contactformulier op de website was te weinig flexibel, zodat klachten langs die weg niet behandeld konden worden. Klanten die toch wilden klagen, moesten de luchtvaart-maatschappij dan maar opbellen en tot 15 euro ophoesten voor de telefoontjes.

Een woordvoerder van Vueling liet de website ch-aviation weten dat de maatschappij de beslissing zal aanvechten. “Vueling betreurt de beslissing van de AGCM die vorige week uitgesproken werd. Het bedrijf werkt al sinds eind 2016 samen met de Italiaanse autoriteiten en kan niet akkoord gaan met de interpretatie van enkele commerciële praktijken die Vueling gebruikt en bijgevolg ook niet met de straffen hiervoor”.