Ancillary revenue voorbije tien jaar enorm gestegen

De ancillary revenue, de extra inkomsten die luchtvaartmaatschappijen genereren buiten de verkoop van hun tickets, is de voorbije tien jaar fors gestegen. Dat blijkt uit een onderzoek van IdeaWorks Company. Bij de tien luchtvaartmaatschappijen die het meest ancillary revenue genereren, stegen die inkomsten van 2,1 miljard dollar in 2007 naar meer dan 28 miljard dollar in 2016.

Bijna 28,3 miljard dollar. Zoveel bedroeg de ancillary revenue bij de top tien van luchtvaartmaatschappijen die het grootste bedrag aan bijkomende inkomsten genereerden. Aan de leiding staan United, Delta en American gevolgd door Southwest, Air France-KLM, Ryanair en easyJet. Lufthansa, Qantas en Air Canada sluiten de lijst af.

Terwijl de traditionele luchtvaartmaatschappijen hun bijkomende inkomsten voor ongeveer de helft genereren door hun frequent flyer-programma’s, zijn de Europese lowcostmaatschappijen Ryanair en easyJet volledig afhankelijk voor hun inkomsten van à-la-carte-producten zoals bagage en zetelvoorkeur en van commissie-inkomsten door de verkoop van huurauto’s en hotelovernachtingen op hun website.

Vooral voor lowcostmaatschappijen is de ancillary revenue een belangrijke bron van hun inkomsten. De Europese maatschappijen Wizzair en Ryanair waren in 2016 voor hun inkomsten respectievelijk voor 39,4 en 26,8 procent afhankelijk van de bijkomende inkomsten. Ook de komende jaren zal dat aandeel wellicht verder blijven stijgen. Lowcostmaatschappijen laten de tarieven van hun vliegtickets geleidelijk aan verder dalen, maar rekenen wel steeds meer extra diensten aan waarvoor betaald moet worden.

Bron: IdeaWorks Company