Belgocontrol vanaf november actief op de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem

De kogel is door de kerk. Vanaf 9 november 2017 zal Belgocontrol, de beheerder van het Belgische luchtruim, actief zijn op de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem. Een lange tijd van onderhandelingen en gesprekken wordt daarmee beëindigd en de toekomst voor de internationale luchthaven krijgt stabiliteit en nieuw leven ingeblazen.

Want onder meer sinds het einde van vorig jaar kwam de luchthaven in de moeilijkheden. Een negatieve audit door EASA, de Europese instantie voor luchtveiligheid en wetgeving, leidde ertoe dat het bestuur der luchtvaart de grondapparatuur voor het landen op instrumenten diende uit te schakelen. Hierdoor werd landen enkel mogelijk bij goede weersomstandigheden. Een internationale luchthaven die enkel operationeel kan zijn onder deze condities (bvb. een vereiste van 5 km zichtbaarheid), in België, is zeer ongunstig voor de actieve commerciële maatschappijen en andere gebruikers van de luchthaven.

Een actieplan moet er dan ook voor zorgen dat de luchthaven stap per stap opnieuw zijn volle efficiëntie kan bereiken. Zo zal Belgocontrol de technische installaties voor de IFR-operaties onderhouden, een meteodienst voor de luchthaven ter beschikking stellen en zullen er ook nieuwe procedures uitgewerkt worden om door middel van satellietnavigatie approaches en landingen toe te laten op runway 24. Dit zal gebaseerd zijn op PBN, performance based navigation.

Een ander kernelement van het actieplan is de selectie van en opleiding door Belgcontrol van een zestal AFISO’s. In tegenstelling tot luchtverkeersleiders op luchthavens, zullen deze Aerodrome Flight Information Service Officers het luchtruim niet controleren, maar ze zullen wel het vliegverkeer op en rond de luchthaven voorzien van informatie- en veiligheidsservices! Een piloot wordt op deze luchthaven dus wel ondersteund met de nodige informatie vanuit de verkeerstoren, maar is bijvoorbeeld wel zelf verantwoordelijk voor de nodige separatie van andere toestellen. Dit betekent hoogst waarschijnlijk dan ook dat de luchthaven, die zich in een klasse G luchtruim bevindt, een RMZ (radio mandatory zone) blijft en geen CTR (Control Zone) wordt. Eventuele aanpassingen zullen in de toekomst moeten blijken.

Belgocontrol investeert alvast een budget van 1,2 miljoen in het onderzoeken, opstellen en uitvoeren van het project. Vanaf november dit jaar waait er alvast een nieuwe wind op Kortrijk-Wevelgem en zullen de plannen concreet in werking treden. Een moment waar vele gebruikers en sympathisanten van de luchthaven naar uitkijken.

De luchthaven van Kortrijk-Wevelgem is de vierde Vlaamse internationale luchthaven, na Brussels airport, Oostende en Antwerpen, beschikt over een enkele landingsbaan 06-24 van 1.900m lengte en wordt hoofdzakelijk door de business en general aviation gebruikt. Het jaar 2016 werd afgerond met 36.024 bewegingen, wat bijna overeen komt met de 41.403 bewegingen op de luchthaven van Antwerpen in datzelfde jaar.

Tekst door: Jasper Samoy