Road to the Right Seat 1 – de eerste brief

Dat werk vinden als piloot geen simpele taak is, weten we al langer dan vandaag.
Het is dan ook één van de redenen waarom mensen vaak twijfelen of ze wel aan de pilotenopleiding zouden beginnen. Juist daarom spits ik in deze nieuwe reeks
graag toe op mijn eigen ‘Road to the Right Seat’. May the jobhunt begin!

Een nieuw hoofdstuk, een nieuwe blog! Nadat ik op 9 juni 2017 afstudeerde, begon voor mij de grote zoektocht naar een job als piloot. In deze eerste blogpost vertel ik meer over al het papierwerk dat gemoeid gaat met het afstuderen en het begin van mijn persoonlijke jobhunt!

Knipsel

Nieuw avontuur, nieuwe blog
Voor diegenen die me nog niet kennen is het misschien handig om me kort even voor te stellen.
Mijn naam is Bob Geuens, ik ben 20 jaar oud en studeerde vorige zomer af als piloot aan de CAE Oxford Aviation Academy, Brussels. In de afgelopen twee jaar schreef ik een blog over mijn opleiding tot piloot. Deze blog vind je hier!

Nadat ik afstudeerde begon voor mij een volledig nieuw avontuur. We gaan nu terug in de tijd om te laten zien hoe je als piloot werk vindt en of het zogenoemde pilotentekort een feit of een fabel is!

Afgestudeerd, wat nu
De eerste stap nadat ik afstudeerde, was het op orde brengen van heel wat papierwerk. Licentie aanvragen, diploma ontvangen, CV opstellen, motivatiebrieven schrijven, Candidate FO file doornemen en ga zo maar door. Van vakantie was geen sprake want ook studeerde ik mijn theoretische vakken voor de derde keer opnieuw.

Het is ook tijdens deze periode dat ik besefte hoe belangrijk de juiste schoolkeuze is bij het vinden van een job. Er zijn tal van vliegscholen die geen hulp bieden bij het solliciteren en dat vind ik zonde. Werkzekerheid heb je sowieso al bijna niet als piloot en dus is het belangrijk om vanuit de school steeds goed ondersteund te worden. Niet alleen tijdens de opleiding dus, maar ook erna.

Airline Selection Preparation Program (ASPP)
Gedurende twee dagen kregen mijn klasgenoten en ik heel wat uitleg over alles rond solliciteren.
Één van de redenen waarom ik voor CAE heb gekozen, is dan ook de begeleiding na het afstuderen. Bovenop alle hulp met het papierwerk werden we dus ook op een persoonlijke en professionele manier begeleid naar de interviews toe. Ongetwijfeld een meerwaarde voor de opleiding!

De presentaties werden gegeven door een piloot die zelf al aan heel wat interviews had deelgenomen. Via deze weg kon hij dus spreken over zijn persoonlijke ervaringen en kregen we tal van tips over de do’s en dont’s bij een interview.

We leerden meer over het opstellen van CV’s, motivatiebrieven, de te kennen leerstof voor technische interviews… Echt alles werd tot in de puntjes besproken. De ASPP was kort maar krachtig en bevatte een pak essentiële tips om de interviews tot een goed einde te brengen. Nu was het aan ons!

Papierwerk
De eerste en eigenlijk belangrijkste stap is het aanvragen van je licentie. Dit wordt gedaan bij de BCAA (Belgian Civil Aviation Authority) in Brussel. Na een weekje wachten en waarschijnlijk heel wat stempels en handtekeningen mocht ik mijn licentie gaan ophalen. Nu was ik officieel een Instrument Rated Commercial Pilot. Hoera!

Nadat we afstudeerden, ontvingen we van de school een Candidate FO File en een Final Report. In deze documenten vind je al je scores, vooruitgang en heel wat commentaren van instructeurs over het verloop van je opleiding. Ook dit zijn zaken die niet alle vliegscholen aanbieden, maar ze zijn wel nodig om bij enkele luchtvaartmaatschappijen aan de slag te kunnen gaan.

Wanneer je gaat solliciteren, heb je uiteraard ook een CV en een motivatiebrief nodig. Deze had ik al opgesteld, maar na de ASPP heb ik toch enkele wijzigingen aangebracht. Je CV is de eerste indruk die je nalaat en dus is het essentieel er veel aandacht aan te besteden. Professioneel, duidelijk en persoonlijk, daar ging ik voor.

Ook de motivatiebrief is een kans om jezelf eens in de schijnwerpers te zetten. Wie ben je, wat is je achtergrond, waarom wil je bij deze luchtvaartmaatschappij werken en waarom ben jij geschikt voor deze positie? Dat zijn de basisvragen die je moet beantwoorden in zo’n brief. Het is een kwestie van jezelf goed te kennen en bewust te zijn van je kwaliteiten en werkpunten.

Van zodra al deze documenten op orde waren gebracht, kon het solliciteren beginnen!

Foto door Lodewijk Delaere

Luchtvaartmaatschappijen
Men zegt vaak dat je als jonge piloot de eerste job moet nemen die je wordt aangeboden. Ik ga hier echter niet volledig mee akkoord want belangrijk om te onthouden is dat je job je leven zal bepalen. Het is dus van belang dat je voldoende onderzoek doet voor je ergens solliciteert.

Moet ik in het buitenland gaan wonen? Kom ik toe met mijn loon? Financier ik de Type Rating zelf?
Wat voor contract bieden ze aan? Zijn het voornamelijk dag- of nachtvluchten? Het zijn slechts enkele voorbeelden, maar het zijn vragen die je nooit onbeantwoord mag laten.

Voor ik mijn documenten opstuurde, ging ik dus ook steeds op onderzoek. Van zodra ik een goed beeld had geschetst van de luchtvaartmaatschappij en mezelf hierin kon terugvinden, verstuurde ik de allereerste brief…

Knipsel

Bedankt voor het lezen van deze nieuwe blog! Mocht je nog vragen hebben over het leven als (werkzoekende) piloot zie ik ze graag verschijnen in de reacties. Tot volgende week!

Instagram: @bobthebelgian

Alle posts
Road to the Right Seat 1 – papierwerk
Road to the Right Seat 2 – solliciteren