Aer Lingus: “Geen opslag want short haul is verlieslatend”

Aer Lingus zal niet ingaan op de vraag van haar personeel om een loonsopslag van vijf procent de volgende drie jaar. Dat staat in een 49 pagina’s tellend rapport dat de maatschappij indiende bij de Ierse Kamer van Koophandel en dat de krant The Independent kon inkijken.

Als de luchtvaartmaatschappij zou ingaan op de vraag van de vakbonden (elk jaar vijf procent loonsopslag voor de volgende drie jaar en een deel van de winst, red.), betekent dat een stijging van 29 procent in de loonkost, zo staat er te lezen. Daarenboven verdient het EI-personeel volgens het rapport al merkelijk meer dan hun collega’s bij easyJet. Aer Lingus zal de loonsverhoging ter waarde van 107 miljoen euro dus niet toestaan.

Aer Lingus zegt dat ze maar een kleine winst boekt, die enkel te wijten is aan een daling in de operationele kosten zoals de lagere brandstofprijs. Volgens de vakbonden bewijzen de cijfers het tegendeel: de winst nam in 2016 toe tot 233 miljoen euro, tegenover 124 miljoen euro een jaar eerder. De maatschappij zegt echter dat de vluchten op korte en middellange afstand “structureel onhoudbaar” zijn door de concurrentie van onder andere Ryanair en Norwegian.

“Ryanair richt haar groei de laatste tijd op zowel primaire als secundaire luchthavens. De betekent een grotere concurrentie voor Aer Lingus op het vlak van ‘same airport to same airport’,” staat te lezen in het verslag. “Dit is belangrijk aangezien de kosten per ASK (available seat kilometer) zonder brandstof voor Aer Lingus 5,16 eurocent bedraagt, terwijl dit voor Ryanair op 2,1 eurocent ligt. Ryanair’s kostenstructuur is dus minder dan de helft van die van Aer Lingus”.

De operaties op korte en middellange afstand zijn volgens het document “systematisch verlieslatend tussen 2008 en 2015”, waardoor ze “structureel onstabiel zijn door de hogere loonkost en lagere productiviteit vergeleken met andere concurrerende maatschappijen”. Naast Ryanair en Norwegian, merkt Aer Lingus ook meer concurrentie van de traditionele Amerikaanse maatschappijen en de uitbreiding van onder andere WOW Air, Icelandair, WestJet, Air Transat en Air Canada Rouge.

Bron: CH Aviation, The Independent