Road to the Right Seat 2 – solliciteren

Dat werk vinden als piloot geen simpele taak is, weten we al langer dan vandaag.
Het is dan ook één van de redenen waarom mensen vaak twijfelen of ze wel aan de pilotenopleiding zouden beginnen. Juist daarom spits ik in deze nieuwe reeks
graag toe op mijn eigen ‘Road to the Right Seat’. May the jobhunt begin!

Van zodra ik mijn allereerste brief op 29 juni 2017 verstuurde, kon het wachten beginnen. Al hopend op een antwoord bereidde ik me zo goed mogelijk voor op het selectieproces. Maar hoe gaat dat nu eigenlijk allemaal in zijn werk? Tijd voor wat meer uitleg!

Knipsel

Voorbereidingen
Wie een job wil vinden als piloot moet voorbereid zijn. Niet alleen je theoretische kennis moet op pijl gehouden worden, maar ook goede zelfkennis is vereist om te slagen voor een interview.

Zoals ik al eerder vermeldde, studeerde ik de theoretische vakken al meermaals opnieuw. Via deze weg verloor ik bijna geen tijd nadat ik afstudeerde en kon ik meteen beginnen met solliciteren.
Een handige voorsprong wanneer je weet dat de plaatsen binnen luchtvaartmaatschappijen vaak beperkt zijn. “Be the right person at the right place at the right time.”

Naast de technische vragen wordt uiteraard ook verwacht dat je jezelf kan verkopen. Zelfkennis is hierbij de norm. Wat is mijn achtergrond? Wat zijn mijn plus- en minpunten? Waarom ben ik de geschikte kandidaat voor deze positie? De voorbereiding voor het HR interview wordt te vaak onderschat (“want ik ken mezelf toch”) en is daarom vaak de oorzaak van een negatief resultaat.

Een goed voorkomen maakt ook een verschil wanneer je naar het interview gaat. Kleed je als een piloot en gedraag je als een piloot. Vergeet dus niet je beste kostuum aan te doen!

Solliciteren
Wanneer je opzoek gaat naar een job als piloot zijn er enkele websites die je daarbij kunnen helpen. Zo zijn Flightdeckfriend.com en aviationjobs.me twee websites waar ik persoonlijk veel aan heb gehad. Ze staan dan ook vol met vacatures en informatie over heel wat luchtvaartmaatschappijen.

Je kan ook via de vliegschool zelf solliciteren wanneer je bij CAE hebt gestudeerd. Zij voeren namelijk de selecties uit voor luchtvaartmaatschappijen als easyJet UK, BMI Regional en Titan Airways.
De selecties gaan dan wel door in Oxford en zijn niet gratis, maar het is hoe dan ook een mooie kans om die eerste job in de cockpit te bemachtigen!

Zelf solliciteerde ik niet via de vliegschool, maar vier van mijn klasgenoten wisten zo wel een job bij easyJet UK te bemachtigen. Een dikke proficiat aan hen!

Ik stuurde mijn documenten op naar Luxair, easyJet Switzerland, ASL Airlines Belgium, Ryanair en TUIfly Belgium. Vanaf dat moment was het een kwestie van geduld hebben en wachten op een antwoord. Spannende tijden!

Het eerste antwoord kwam van Luxair, de nationale luchtvaartmaatschappij van Luxemburg. De vacature was voor First Officers op de Bombardier Q400, een echte turboprop! Luxair biedt ook voordelige werkomstandigheden aan en dus had ik redenen genoeg om er te solliciteren.

Via FlightDeckFriend kwam ik terecht bij easyJet Switzerland en na wat onderzoek te hebben gedaan, leek me dat ook een zeer goede optie. Een moderne vloot en een mooie basis in Génève!

ASL Airlines Belgium (het vroegere TNT Airways) kende ik al wat langer. Drie instructeurs die me lesgaven tijdens mijn opleiding werken er als First Officer en dus hoorde ik al heel wat positieve verhalen. Interessante vliegoperaties, een aangename bedrijfscultuur en een klassiek vliegtuig: de Boeing 737-400SF.

Ook heel wat studenten van CAE komen terecht bij Ryanair. Je kan er als jonge piloot veel uren opbouwen en heel wat ervaring opdoen. Het is één van de betere opportuniteiten wanneer je net bent afgestudeerd en dus aarzelde ik niet om ook naar hen mijn documenten op te sturen.

Als laatste kwam ik ook nog terecht bij TUIfly Belgium. Ik ken er enkele First Officers en daarbovenop bieden ze een moderne vloot (Boeing 737MAX en 787) en goede doorgroeimogelijkheden aan.

Het selectieproces
Je documenten opsturen is de eerste grote stap, maar wat volgt daarna? Laat ons eens even toespitsen op het gemiddelde selectieproces en hoe alles in zijn werk gaat.

Wanneer je het geluk hebt gecontacteerd te worden door een luchtvaartmaatschappij begint het hele proces. Je wordt hoogstwaarschijnlijk uitgenodigd voor een interview waarbij je enkele persoonlijke en technische vragen moet beantwoorden. Voor de technische vragen duik je best nog eens de ATPL theorie in! Het is een eerste filter waarbij men kijkt of je de juiste achtergrond hebt en of je binnen het bedrijf zou passen.

Geslaagd voor het eerste interview? Dan volgt waarschijnlijk nog een psychometrische test en een kennistest. Een psychometrische test is een soort van intelligentietest waarbij je heel wat oefeningen moet oplossen. Wiskunde, oriëntatie, verbale vaardigheden, begrijpend lezen, logisch redeneren… Ook kan er nog een technische kennistest worden afgelegd met vragen over de ATPL cursussen. Alles hangt af van de vereisten van de luchtvaartmaatschappij.

De derde en vaak laatste test bestaat uit een vlucht in de simulator of een echte vlucht. De manier waarop deze test wordt uitgevoerd, verschilt enorm per bedrijf. Zo ging ik bij de ene luchtvaartmaatschappij echt vliegen met een klein vliegtuigje (TUI) en bij de andere stapte ik in de simulator van de 737 (ASL). Een groot verschil dus!

Het selectieproces is in principe niet ingewikkeld, maar verschilt per luchtvaartmaatschappij qua inhoud en volgorde waarin testen worden afgenomen. Bij de ene wordt alles op eenzelfde dag uitgevoerd (Ryanair) en bij de andere duurt het selectieproces enkele maanden (Luxair).

De inhoud van het selectieproces hangt dus duidelijk af van de luchtvaartmaatschappij, maar zoals altijd is een goede voorbereiding je beste vriend.

Knipsel

Heb je nog vragen over het selectieproces, de luchtvaartmaatschappijen of de voorbereidingen? Aarzel dan niet om te reageren! Volgende week praten we over het pilotentekort en of het nu een feit of een fabel is. Tot dan!

Instagram: @bobthebelgian

Alle posts
Road to the Right Seat 1 – de eerste brief
Road to the Right Seat 2 – solliciteren
Road to the Right Seat 3 – het pilotentekort

Banner foto door Lodewijk Delaere.