Waar zijn de laatste negen Avro’s van Brussels Airlines?

In oktober verlaat de allerlaatste Avro RJ100 van Brussels Airlines de vloot. De maatschappij vliegt momenteel nog met drie van de oorspronkelijke twaalf Avro RJ100’s. Waar zijn de reeds negen uitgefaseerde Avro’s naartoe en wat is er van hen geworden? Een klein overzicht per toestel waar het is, en wat hun toekomstplannen nog mogen zijn.

Uit ons onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de negen Avro RJ100’s die sinds vorig en dit jaar de vloot verlaten hebben, al gesloopt zijn of staan opgeslagen in Engeland, wellicht al wachtend om ook te worden afgebroken. Van de negen toestellen zijn er drie die een nieuw leven kregen, drie die al gesloopt zijn en drie die aan de grond staan met meer dan waarschijnlijk hetzelfde lot.

OO-DWA
Verliet de vloot in januari 2017 en zou als alles goed gaat binnenkort moeten worden omgebouwd tot blusvliegtuig om zo te worden ingezet bij het Amerikaanse Aero Flite. Dat bedrijf, gespecialiseerd in het bestrijden van bosbranden, beschikt reeds over zeven tot blusvliegtuigen omgebouwde Avro RJ85’s. De OO-DWA kreeg de registratie N448AC, maar heeft volgens data al lange tijd niet meer gevlogen en zou momenteel dus aan de grond staan. Het toestel werd in juni geregistreerd bij de Amerikaanse FAA.

OO-DWB
Verliet de vloot in mei 2017 en werd in juni overgevlogen naar Norwich in het Verenigd Koninkrijk naar de eigenaar Falco Regional Aircraft. Sindsdien staat het toestel daar aan de grond met registratie G-CKKA.

OO-DWF
Verliet de vloot in april 2016 en vliegt nu als 9G-SBE bij Starbow, een regionale luchtvaartmaatschappij uit Ghana met haar basis in Accra. Het toestel wordt nu ingezet op binnenlandse routes naar Tamale, Kumasi en Takoradi.

OO-DWG
Verliet de vloot in juli 2016 en werd uiteindelijk overgevlogen naar het Engelse Cranfield, een luchthaven op een uurtje rijden van Londen. Het toestel werd daar volledig uit elkaar gehaald en doet dus geen dienst meer. De laatste registratie van het toestel was G-CJJI.

OO-DWI
Verliet de vloot in september 2016 en werd teruggevlogen naar eigenaar Falko Regional Aircraft. Het toestel werd geregistreerd als G-CJNS en werd ook al deels of volledig ontmanteld en gesloopt.

OO-DWJ
Verliet de vloot in februari 2017 en vliegt nu voor de Engelse chartermaatschappij Jota Aviation. Het toestel draagt nu de registratie G-JOTS en heeft als thuisbasis de luchthaven van Londen Southend.

OO-DWK
Verliet de vloot in april 2017 en werd terug overgevlogen naar eigenaar Falko Regional op de luchthaven van Norwich. Het toestel kreeg registratie G-CKFO en staat opgeslagen in Norwich om wellicht ook geschrapt te worden.

OO-DWL
Verliet de vloot in mei 2017 en keerde terug naar eigenaar Falco Aviation Aircraft in Norwich. Daar wordt het toestel opgeslagen of uit elkaar gehaald. Het toestel draagt de registratie G-CKIR.

OO-DWH
Verliet de vloot in augustus 2016 en keerde terug naar eigenaar Falco Aviation Aircraft in Norwich. De Avro kreeg de registratie G-CJKC en werd al gesloopt in het Engelse Cranfield.

Bron: ACW367, Smiliner, FAA, Flightradar, Air Fleet