Road to the Right Seat 3 – het pilotentekort

Dat werk vinden als piloot geen simpele taak is, weten we al langer dan vandaag.
Het is dan ook één van de redenen waarom mensen vaak twijfelen of ze wel aan de pilotenopleiding zouden beginnen. Juist daarom spits ik in deze nieuwe reeks
graag toe op mijn eigen ‘Road to the Right Seat’. May the jobhunt begin!

Momenteel nemen luchtvaartmaatschappijen wereldwijd volop piloten aan en het fameuze pilotentekort is opnieuw een veelbesproken onderwerp binnen de sector. Spreken we over een uitzonderlijke periode of een groeiend tekort? Ik ging op onderzoek!

Knipsel

De gouden periode
Dat we ons momenteel in een gouden periode bevinden, is wel duidelijk. Het grootste pilotentekort van de 21ste eeuw! De piloot zoekt niet meer naar de job, maar de luchtvaartmaatschappij naar de piloot. Een enorm verschil tegenover enkele jaren geleden toen velen de hoop verloren tijdens hun zoektocht naar een plaatsje in de cockpit.

Het huidige tekort aan piloten komt voort uit verschillende factoren. Zo is de economie sinds de financiële crisis weer aan het groeien en brandstofprijzen liggen momenteel laag waardoor meer kapitaalkracht vrijkomt voor luchtvaartmaatschappijen om uit te breiden. Verder is er dan de pensioenleeftijd die werd opgetrokken van 60 naar 65, met alle gevolgen van dien.

Ook bij de national carriers wordt gezocht naar piloten en dat zorgt voor heel wat beweging in de sector. Voor velen is het een droom om te vliegen voor Brussels Airlines, Air France, KLM en heel wat anderen en logischerwijze grijpen ze nu ook allemaal die kans. Dit zorgt dan weer voor een leegloop bij veel lowcostmaatschappijen en de regionals.

We zien nu dat dit soort maatschappijen moeite hebben om het tekort op te vullen, maar dat is goed nieuws voor jonge piloten die opzoek zijn naar hun eerste job. Ook worden piloten nu gelokt door middel van heel wat financiële voordelen en betere contracten dus dat is mooi meegenomen!

Wereldwijd
Het pilotentekort is wereldwijd voelbaar, maar voornamelijk in de Aziatische regio’s. Daar heeft men vooral een probleem met het vinden van ervaren captains en co-piloten. De oplossing? Europeanen met veel vlieguren naar Azië lokken door middel van grof geld. Een maandloon van €20.000 is daarom geen uitzondering en voor sommigen meteen de perfecte motivatie om te verhuizen.

In de Verenigde Staten zijn vlieguren dan weer een struikelblok voor nieuwe piloten. Daar is het een vereiste om 1.500 vlieguren te hebben vooraleer je aan de slag kan bij een commerciële luchtvaartmaatschappij. Als pas afgestudeerde piloot ben je dus verplicht om op andere manieren ervaring op te doen. Dat kan privé, maar ook als instructeur of als sleeppiloot voor zweefvliegtuigen bijvoorbeeld.

De bovenstaande grafiek is een schatting van het aantal piloten dat nodig is tussen 2016 en 2035.
We zien duidelijk dat Azië de koploper is met bijna de helft van de totaal verwachte vraag.

Vliegscholen
Ook bij vliegscholen wordt regelmatig gesproken over het pilotentekort. Het wordt gebruikt als een soort marketingstrategie om mensen hun (financiële) twijfels weg te werken en dat terwijl de huidige markt misschien helemaal niet zo positief is.

De vooruitzichten zijn mooi, maar de luchtvaartsector is er eentje die razendsnel kan veranderen en het risico zal altijd aanwezig zijn. De stijgende kosten van de pilotenopleiding blijven dan ook een grote barrière voor velen.

Tegenwoordig zijn er gelukkig weer enkele luchtvaartmaatschappijen die een “goedkope” opleiding kunnen aanbieden met de mogelijkheid (en bij sommigen de zekerheid) op een job. De selecties zullen zwaarder zijn en de plaatsen beperkt, maar het is hoe dan ook een geweldige kans voor iedereen die droomt van een job als piloot.

Mijn ervaringen
Tijdens mijn zoektocht naar een job als piloot contacteerde ik 5 luchtvaartmaatschappijen. Tot mijn verbazing kreeg ik steeds een positief antwoord en nam ik deel aan heel wat selecties. Gelukkig geldt dat voor vele andere jonge piloten ook en het merendeel heeft op korte tijd een job in de cockpit kunnen bemachtigen.

Het tekort gaat zelfs zo ver dat luchtvaartmaatschappijen de vliegschool contacteerden om zo zelf pas afgestudeerde studenten uit te nodigen voor selecties. Bijna iedereen krijgt dus een kans, maar het is en blijft essentieel steeds je beste beentje voor te zetten.

Conclusie: Hoewel de toekomst nooit te voorspellen valt, is de huidige markt enorm positief voor pas afgestudeerde piloten. Het ziet er dan ook naar uit dat deze groei nog enkele jaren zal doorgaan, maar verlies het financieel risico dat bij de opleiding komt kijken niet uit het oog.

Mijn advies? Hoogtijd om nu je droom om piloot te worden waar te maken!

Knipsel

Op dit moment mogen we zonder twijfel spreken van een tekort aan piloten op wereldwijd niveau. Hoe dit tekort zal evolueren, is echter een raadsel. Alles wijst hoe dan ook op een mooie toekomst voor de luchtvaartsector, dus laat ons hopen dat het zo blijft!

Instagram: @bobthebelgian

Alle posts
Road to the Right Seat 1 – de eerste brief
Road to the Right Seat 2 – solliciteren
Road to the Right Seat 3 – het pilotentekort
Road to the Right Seat 4 – de eerste job

Banner foto: Lodewijk Delaere