Op 28 oktober verdwijnt Thomas Cook Airlines Belgium definitief. Na vijftien jaar valt het doek over de in 2002 opgerichte frisse nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij. Brussels Airlines neemt de activiteiten over en ziet haar vakantienetwerk daardoor serieus uitbreiden. Een overzicht van de start van de maatschappij in 2002 tot nu.
In de zomer van 2001 ziet het er voor de Belgische luchtvaart verre van rooskleurig uit. Zowel chartermaatschappij CityBird als Sabena zitten financieel diep in het rood en dreigen onder water te gaan. CityBird kampt al sinds het begin van 2001 met financiële problemen en maakte ook het jaar voordien al een verlies van 62,5 miljoen euro. Tegen het begin van de zomer wordt de toestand zo dramatisch dat de maatschappij begin juli bescherming moet aanvragen tegen haar schuldeisers.
Dat is geen goed nieuws voor de Belgische Thomas Cook-merken Neckermann, Sunsnacks, Pegase en All Seasons. Zij doen voor een groot deel beroep op de vliegtuigen van CityBird voor het transport van hun klanten naar de vakantiebestemmingen. Een faillissement van CityBird zou dan ook serieuze gevolgen hebben voor hun klanten.
Tegen het einde van de zomer komt de Duitse Thomas Cook-groep dan ook op het toneel met het nieuws dat ze CityBird wil overnemen. De hoop bij het personeel van CityBird is terug. De maatschappij zou gered worden door de grote reisgroep en zou daardoor met haar korte-en middellangeafstandsvloot verder kunnen blijven vliegen.
Maar eind september wordt duidelijk dat Thomas Cook afziet van een overname van CityBird. Er is namelijk geen oplossing voor een openstaande schuldenclaim van Boeing van 124 miljoen euro en ook de vloot van acht toestellen lijkt in het woelige najaar van 2001 te risicovol. Een rechter in kortgeding beslist echter dat Thomas Cook CityBird moet overnemen omdat de voorbereidingen die al getroffen zijn even bindend zijn als een geschreven overeenkomst. Thomas Cook blijft echter weigeren en uiteindelijk moet CityBird op 4 oktober 2001 het faillissement aanvragen.
Desondanks de afgesprongen overname van CityBird wil Thomas Cook eind 2001 nog steeds haar plannen verderzetten om een eigen Belgische luchtvaartmaatschappij uit de grond te stampen. Thomas Cook zal hiervoor vijf A320’s gebruiken die al sinds 11 september in Groot-Brittanië aan de grond staan en die sinds het faillissement van CityBird de vluchten voor Thomas Cook uitvoeren. De maatschappij plant 44 korte- en middellangeafstandsbestemmingen vanuit Brussel, Luik, Charleroi en Oostende. Voor haar langeafstandsvluchten blijft ze verder beroep doen op partner Sobelair.
Midden maart 2002 krijgt Thomas Cook Airlines Belgium haar Belgische AOC en kunnen de vluchten van start gaan. De eerste vlucht, een publiciteitsvlucht, vindt plaats op 13 maart 2002 en vliegt naar Las Palmas. Een tweede toestel die dag vertrekt ook naar de Canarische Eilanden. Thomas Cook Airlines Belgium krijgt de IATA-code FQ toegewezen, dat tot 2000 werd gebruikt door Air Aruba voor die maatschappij failliet ging. Thomas Cook geeft de lettercode de betekenis Flying Quality.
In het eerste jaar doet Thomas Cook al meteen beroep op extra toestellen van het Duitse Condor. In de zomermaanden vliegen een B757-300 en een B767-300 van de maatschappij vanuit Brussel naar de verschillende vakantiebestemmingen in Europa. In haar eerste jaar kan FQ rekenen op een positief resultaat van 2,35 miljoen euro voor belastingen en vervoerde ze 650.000 passagiers. De maatschappij breidt haar vloot tegen de zomer van 2003 uit met een zesde toestel waarmee het ook vluchten vanuit Nederland aanbiedt.
Begin 2004 duikt er echter een nieuw probleem op. Sobelair gaat failliet en Thomas Cook moet op zoek naar een nieuwe partner voor de langeafstandsvluchten. Er starten gesprekken met de Nederlandse Exel Aviation Group die leidt tot de oprichting van BelgiumExel. Vanaf februari 2004 moet die nieuwe Belgische maatschappij de vluchten gaan uitvoeren naar Cuba, Mexico, de Dominicaanse Republiek, Kenia en Tanzania. Hiervoor wordt een B767-300 gebruikt die vliegt in een witte beschildering met op de romp de titels BelgiumExel.
De samenwerking is echter niet van lange duur. De Exel Aviation Group kampt met financiële problemen en de voortzetting van de langeafstandsvluchten voor Thomas Cook is niet meer gegarandeerd. Het contract met BelgiumExel loopt tot oktober 2005, maar de maatschappij slaagt er door de financiële problemen van het moederbedrijf niet in om een Belgische AOC te krijgen. In januari 2005 gaat BelgiumExel failliet en Thomas Cook moet alweer op zoek naar een nieuwe partner voor de langeafstandsvluchten. Het is het Nederlandse Martinair dat vanaf mei 2005 de langeafstandsvluchten overneemt en dat zal blijven doen tot en met de zomer van 2008.
In 2006 komt er terug een zesde A320 bij (nadat eerder een toestel terug de vloot verlaten had) en kan de maatschappij mooie winstcijfers noteren: 8,5 miljoen euro. De maatschappij doet het financieel goed en kan de positie in de Belgische markt, desondanks de steeds toenemende concurrentie van Jetairfly en lowcostmaatschappijen, goed vasthouden.
In 2008 wil Martinair het contact met Thomas Cook niet meer verlengen. De maatschappij heeft naar eigen zeggen op de drie jaar dat ze voor Thomas Cook vloog zo’n 5 miljoen euro verlies geleden. Omdat de kosten de voorbije jaren zo sterk gestegen waren, kon Martinair de vluchten gewoonweg niet winstgevend uitvoeren. Ook kreeg Martinair van Mexico niet de toestemming om de vluchten tussen Brussel en Cancun rechtstreeks te vliegen, waardoor het toestel verplicht een tussenstop moest maken in Amsterdam. Verder wou Martinair de capaciteit die door een stopzetting van het contract zou vrijkomen, elders in het eigen netwerk inzetten. Thomas Cook moet dus alweer voor de vierde keer op zoek naar een nieuwe partner.
Die partner vindt ze in XL Airways France. Die neemt vanaf het najaar van 2008 de langeafstandsvluchten van Thomas Cook over. Met een A330-200 vliegt de maatschappij vanaf Brussel naar Punta Cana, Cancun, Varadero en Phuket, maar ook die samenwerking is geen lang leven beschoren. Uiteindelijk komt er in de winter van 2009 de historische samenwerking van Thomas Cook België en Jetair waarbij de twee touroperators samen op de langeafstandsbestemmingen zullen vliegen. Het is Jetairfly dat daarvoor haar enige B767-300 (nadien twee) zal gebruiken. De toestellen worden overschilderd en de Jetairfly-titels gaan eraf. Aan boord van de toestellen zijn ook bemanningsleden van Thomas Cook aanwezig.
Vanaf 2009 begint FQ aan een reeks van bestickerde vliegtuigen waarbij de komende jaren figuren zoals Kim Clijsters, Mega Mindy en K3 op de romp komen te staan. Ook een promotiecampagne in samenwerking met het Canarische eiland Gran Canaria als de tiende verjaardag van de maatschappij leveren een kleurrijk vliegtuig af. De maatschappij krijgt er het jaar nadien een zevende A320 bij, de grootste vloot die Thomas Cook ooit zal hebben. Thomas Cook beslist in 2011 ook om de volledige vloot van de maatschappij te vernieuwen met jongere A320’s die de komende twee jaar geleverd moeten worden.
In 2012 introduceert de maatschappij een nieuwe subtype in haar vloot: de A319. Dat toestel wordt gebaseerd op de luchthaven van Luik waar het de vluchten voor Thomas Cook zal uitvoeren. Het toestel heeft een kleinere capaciteit dan de A320 en is daardoor geschikter om de Luikse regio te bedienen vanwaar het naar twaalf bestemmingen vliegt. In de winter van 2012-2013 vliegt de A319 vanuit Brussel ook naar Sal en Boa Vista op de Kaapverdische eilanden, nieuwe bestemmingen waar concurrent Jetairfly al enkele jaren naartoe vliegt. De A319 blijft tot net na de zomer van 2015 in de vloot van Thomas Cook.
De samenwerking tussen Jetairfly en Thomas Cook loopt in 2012 na drie jaar af. De groep beslist om de Belgische Thomas Cook-reizigers voortaan naar hun langeafstandsbestemmingen te vliegen aan boord van vluchten van Condor in Frankfurt. Klanten kunnen daardoor niet meer rechtstreeks naar hun vakantiebestemming vliegen, maar moeten eerst met een Lufthansa-vlucht naar Frankfurt vliegen. Het aanbod breidt wel uit met bestemmingen in Zuid-Amerika.
De jaren nadien zijn een ommekeer voor de Belgische airline. De vloot van HQ (dat de nieuwe IATA-code werd in 2012) krimpt. De A319 blijft in de vloot maar tegen de winter van 2013 zijn er nog maar 3 A320’s over. Toch heeft HQ plannen om de vloot op termijn fors uit te breiden naar acht tot tien Airbussen, mogelijk zelfs met A321’s. Helaas worden die plannen nooit omgezet in daden en blijft de vlootuitbreiding voor 2014 staan op 1 extra A320.
In het najaar van 2014 kondigt HQ aan om de cabines van haar A320’s volledig te vernieuwen. De nieuwe en dunnere zetels geven de cabine een nieuwe en verfrissende look en brengen een gewichtsbesparing van 800 kilogram per A320 met zich mee. De eerste A320 die de nieuwe cabine kreeg werd ook meteen geschilderd in het nieuwe Sunny Heart-kleurenschema. Het vertrouwde blauw maakt plaats voor opvallend en fris geel. HQ richt zich ook op een nieuwe markt. In de zomer van 2014 opent ze een ‘basis’ in Lille vanwaar ze naar dertien bestemmingen vliegt. Charleroi krijgt net zoals de voorbije jaren geen enkele eigen HQ-vlucht.
2015 is een woelig jaar voor de reisindustrie. Een Russisch vliegtuig wordt in Egypte neergehaald en in een badplaats in Tunesië vallen 39 doden bij een aanslag. Net zoals enkele jaren voordien in 2011 schorten zowel Thomas Cook als Jetair hun vluchten naar Tunesië als naar enkele bestemmingen in Egypte op. De annulering van Tunesië in het aanbod duurt tot april van dit jaar.
Vanaf 2014 intensifieert de samenwerking met Brussels Airlines die uiteindelijk tot de overname van Thomas Cook Airlines Belgium zal evolueren. In 2014 voert Brussels Airlines 654 vluchten uit voor Thomas Cook. Het jaar nadien worden dat er 824 en ook in 2016 en 2017 mag Brussels Airlines steeds meer vluchten uitvoeren voor Thomas Cook. Hoewel de maatschappij winstgevend is, heeft HQ één groot probleem: het optimaal benutten van de vloot.
Terwijl het in de zomermaanden alle hens aan dek is, staan de toestellen in de winter te veel aan de grond. HQ is dan ook steevast op zoek om de toestellen elders in Europa of in de wereld te laten vliegen. Soms kan de maatschappij vluchten uitvoeren vanuit Duitsland voor haar zustermaatschappij Condor, maar dat is niet genoeg om de vloot van vijf A320’s optimaal te benutten. Voor de winter van 2016-2017 komt het plan om enkele toestellen en bemanning voor Volaris in Mexico te laten vliegen, maar uiteindelijk gaat dat niet door.
Die situatie was niet langer houdbaar en de beslissing wordt dan ook genomen om HQ te verkopen en om de Thomas Cook-klanten vanaf eind oktober 2017 met toestellen van Brussels Airlines naar hun bestemming te brengen. Daarbij worden 2 A320’s van Thomas Cook alsook een groot deel van het vliegend personeel overgeheveld naar Brussels Airlines. De overname van HQ door Brussels Airlines wordt gezien als een win-winsituatie voor beide partijen. Er wordt zelfs gesproken om terug langeafstandsvluchten op te starten naar enkele populaire verre bestemmingen, maar die plannen moeten nog verder gefinaliseerd worden.
Binnen twee weken komt er een definitief einde het het 15-jarig Thomas Cook Airlines Belgium-verhaal. Het uitgebreide Middellands Zeegebied-netwerk zijn een mooie uitbreiding voor het Europese routenetwerk van Brussels Airlines. De maatschappij zet de voorbije jaren zelfs ook steeds meer en meer in op vakantiebestemmingen en kan van de overname dan ook enkel maar profiteren. De overname zorgt het komend winterseizoen al voor tien nieuwe zonbestemmingen. In het zomerseizoen van 2018 zal dat aantal nog fors groeien met bestemmingen in Griekenland, Spanje, Kroatië, Montenegro, Macedonië, Bulgarije en Cyprus.
Mooie historische beschrijving. Ik vloog eens met de enige A319 in een nachtvlucht van Brussel over Nederland naar Brussel om de comeet Ison te waarschouwen. Dat was in 2013. Dit zijn: een foto na de aankomst in Brussel (vroeg ’s morgens) , een foto gedurende de nachtvlucht en de gevolgde route : .https://uploads.disquscdn.com/images/974c2d122458628effef02deac644d38beffb00a30e85b01a233d34311095e5d.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/3c06d8bdb9da7224b3f2d539fc6b275114eab873906b0b9dd5d9cea1fbd1e7e1.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/cf731b8f06eab0db83bcbfb80f4ed5057a7d47cd6036f82037c6205758504214.jpg
Inderdaad een mooie historiek. Ik vraag me toch af of Thomas Cook niet beter was opgegaan in TUI Belgium, een sterke en Belgische verankering zou het geweest zijn. En terzelfdertijd veel meer gebruik maken van de Regionale Luchthavens, zoals Oostende zou de boodschap moeten geweest zijn. Nu verkopen aan Brussels Airlines is eigenlijk verkopen aan Lufthansa/Eurowings en alles weer met een concentratie op Zaventem dat eigenlijk al overvol is en het al zeker moeilijker en moeilijker wordt om op een deftige manier met de auto te bereiken. Het is misschien maar best dat we niet altijd de “finessen” weten van wat er boven ons hoofd beslist wordt met ongetwijfeld de politiek in een hoofdrol… Maar het blijft spijtig genoeg een verderzetting van het festival van gemiste kansen en kijken op korte termijn i.p.v. op lange termijn.
Waarom zou Thomas Cook haar klanten willen meesturen met concurrent TUI? En Zaventem is zeker nog niet overvol. Dat TCAB nu opgaat in SN illustreert dat het chartermodel zoals we dat vroeger kenden vandaag niet meer houdbaar is.
Thomas Cook en Tui samen om misschien een sterke BELGISCHE maatschappij te vormen. Zaventem is misschien nog niet overvol maar de wegen er naar toe wel !!! In Nederland is men slimmer, maar dan maar ook één regering. Vanaf eind 2018 in Nederland alle charters en vakantievluchten weg uit Schiphol en vertrekken/aankomen vanop de nieuwe Luchthaven Lelystad. Hier ondenkbaar wegens geen Luchthavenbeleid iii
Grappig dat je aanneemt dat TUI Airlines Belgium een Belgische maatschappij is en Brussels Airlines niet, terwijl beiden hun hoofdzetel in België hebben en achter beiden een Duits concern schuilt. Ik ben ook niet helemaal overtuigd van het Nederlandse model.
Al eens gehoord van de trein? Het is geen slecht idee.
dom idee, neem maar eens de trein als je vertrekt om 06u ,of je komt aan na 22u…..
Ja dat hangt er ook vanaf om welk uur je vliegt, je moet ook wel een beetje plannen he. En als je vertrekt om 6 uur, of arriveert om 22 uur, is het op Zaventem nu ook weer niet zo druk. Dan is de luchthaven toch perfect bereikbaar met de auto?
ik begin serieus te denken , na al uw slim commentaar, dat je heel veel aandelen in de luchthaven van Zaventem hebt…
Ik moet eigenlijk nog het meest lachen met het feit dat er verkondigt wordt dat Zaventem tegen 2040 de capaciteit nog gaat verdubbelen. Hoe gaan de reizigers dan op een min of meer comfortabele manier Brussels Airport bereiken ? Er moet gewoon de kaart getrokken worden van de Regionale Luchthavens voor vakantievluchten en er voor zorgen dat Brussels Airport een internationale draaischijf blijft. Oostende heeft ten tijde van de aanslagen van 22 maart bewezen dat dit perfect mogelijk is. Nederland heeft de knoop al doorgehakt, in 2019 alle vakantievluchten van Schiphol naar de nieuwe luchthaven Lelystad. Als men dit ook zou toepassen voor Brussels Airport zal er veel minder gezever zijn over geluidsoverlast en zal het verkeer er naar toe misschien nog een tijdje “doenbaar” zijn. Zou een gedeeltelijke overheveling naar Regionale Luchthavens jobverlies zijn ? Neen, jobverschuiving dat wel, de omgekeerde beweging dus van veel mensen die nu ook van Vlaanderen naar Brussel moeten gaan werken. Maar eerst moet de politiek een Luchthavenbeleid willen uitdokteren en met 3 regeringen…da’s een ander paar mouwen. Er zal nog veel water naar de zee stromen dus eer het aangepakt wordt en ondertussen zal de politiek uitblinken in kortetermijnbeslissingen en “een beetje goed doen voor iedereen” zodat de kiezers ook “gepaaid” zijn want dat is de grootste zorg van onze politiekers.
Dat heb je volledig mis, ik heb helemaal geen aandelen. Ik woon zelfs stukken dichter bij luchthaven Oostende dan bij Zaventem. Toch vind ik dat het overgrote deel van de vluchten op één plaats houden een veel betere beslissing is dan de vluchten opsplitsen, volgens mij zal dit een negatief effect hebben op het aanbod
wat kom jij dan de mensen voor zaag uitmaken ivm vliegtuiglawaai als je tussen Zaventem en dicht bij Oostende woont?????met wat ben je dan bezig???welke verborgen agenda dien jij???wie is hier de zaag???
zie andere post vrachtvliegtuigen Zaventem
Ik ben iemand die net zoals veel anderen het gezaag van mensen rond Zaventem meer dan beu is! Ik geloof dat er een oplossing bestaat waarbij de luchthaven open blijft en de omwonenden geen last ondervinden en ik probeer u erop te wijzen dat er aan die oplossing wordt gewerkt! Sorry dat ik een van diegenen ben die altijd de beide kanten van het verhaal in overweging neemt in de plaats van impulsief de massa te volgen! U bent niet de eerste die te lijden heeft onder slechte ruimtelijke ordening en u bent zeker niet de laatste, maar in dit geval wegen jobs zwaarder door voor mij dan een kleine gemeenschap die op de verkeerde plaats gebouwd is.
Te stom op op te antwoorden , ik stop ermee