Air Belgium kiest de luchthaven van Charleroi als basis voor haar nieuwe vluchten naar China. De maatschappij zal er vier A340-300’s baseren en wil vanaf eind maart al starten met een eerste rechtstreekse vlucht naar Hong Kong. Tegen juni wil Air Belgium vanaf Charleroi naar 6 tot 7 bestemmingen in China vliegen.
Vanaf eind maart vliegt Air Belgium vanaf de luchthaven van Charleroi (BSCA). De maatschappij kiest dus voor Charleroi en niet voor Brussel om vanaf daar haar vluchten naar China op te starten. Vanaf eind maart wil de maatschappij haar eerste van twee A340-300’s, die midden februari worden geleverd, de lucht in sturen met bestemming Hong Kong en dat vier keer per week. Tegen de zomer wil Air Belgium met haar vier toestellen naar zes tot zeven bestemmingen in China vliegen.
Als eerste langeafstandsmaatschappij op de luchthaven van Charleroi is Air Belgium voor de luchthaven een belangrijke nieuwe klant. Maar een langeafstandsmaatschappij heeft natuurlijk andere noden dan een leisure of lowcostmaatschappij. Daarom zal BSCA haar infrastructuur aanpassen in samenwerking met Air Belgium. De luchthaven en Air Belgium hebben daarvoor een tienjarig partnerschap gesloten.
Zo komen er nieuwe parkings, een aparte business lounge, nieuwe winkels, nieuwe grondafhandelingsfaciliteiten en de lengte van de landingsbaan zal worden verlengd van 2.550 meter naar 3.200 meter. Die verlenging is nodig om op termijn zonder gewichtsrestricties te kunnen opereren. Momenteel zal Air Belgium op haar bestemmingen gelimiteerd zijn bij het opstijgen en de hoeveelheid vracht en/of het aantal passagiers moeten beperken.
Een van de belangrijkste redenen waarom Air Belgium voor Charleroi kiest, is de bereikbaarheid van de luchthaven. Vanuit Wallonië, Luxemburg en Vlaamse steden zoals Gent is Charleroi gemakkelijker bereikbaar dan Brussels Airport, zo zegt de maatschappij. Ook is de snelheid tussen aankomst op de luchthaven en het vertrek hoger dan die op Brussels Airport en is Charleroi daarom ook uiterst geschikt voor business reizigers.
Vanaf Charleroi vertrekt momenteel 31 procent van de passagiers voor zaken op reis. Ongeveer de helft van hen is afkomstig uit Vlaanderen, 37 procent uit Wallonië en 13 procent uit Brussel. Air Belgium maakt zich daarom sterkt dat haar business en premium product naar Azië ook succesvol kan zijn op de luchthaven van Charleroi. Op de plaats van de huidige business terminal komt een premium terminal voor de business en premium passagiers van Air Belgium. Passagiers zullen kunnen gebruikmaken van een parking voor de deur en zo op 20 minuten tijd aan boord kunnen gaan van hun vlucht.
Op termijn wil Air Belgium vanuit Charleroi met partnermaatschappijen ook connecties aanbieden naar andere steden in Europa en zo van Charleroi een hub maken. Ook in Azië wil de maatschappij partnerschappen aangaan met andere maatschappijen om ook daar verbindingen te kunnen aanbieden.
CRL vanuit Gent makkelijker te bereiken dan BRU? Say what?
Reistijd naar CRL is anderhalf uur met de wagen of twee uur met het openbaar vervoer tegenover minder dan een uur naar BRU.
Inderdaad, laat ons het gewoon houden op “CRL is goedkoper”.
Juist. En de Waalse regering zit daar ook wel voor veel tussen. De Vlaamse regering heeft ook die mogelijkheden, op Oostende bijvoorbeeld, maar zij zijn veel dommer en lakser dan de Waalse regering. Politieke “paardenbril”spelletjes daar doet de Vlaamse regering graag aan mee maar aan het einde van de rit laten ze de kaas van tussen hun brood afnemen.
De ligging van Oostende is ook verre van ideaal hé. Antwerpen zou ideaal zijn in Vlaanderen, maar véél groter dan turboprops vliegt daar niet. Een nieuwe luchthaven voor Antwerpen zou eigenlijk geen slecht idee zijn.
Ik zie niet in wat er mis is met de ligging van oostende. Perfect bereikbaar via de zo goed als filevrije E40. Een uitstekende verbinding per spoor, aansluitend om het kwartier een busverbinding naar de luchthaven. Vroeger met ferry Oostende-Dover kwam men wel van heinde en verre om de boot te nemen in oostende, toen was er geen sprake van dat Oostende zogezegd niet ideaal gelegen was. Ik blijf erbij, een degelijk luchthavenbeleid van de Vlaamse regering en een goede marketingstrategie kan een gans ander licht werpen op de zaak. Maar goed, politiek is een lelijk beest.
Ik denk dat je hier de bal misslaat. Dat mensen tot in Oostende reden om de boot te nemen naar Dover is omdat Oostende aan de kust ligt. Het zoek gek zijn om in Charleroi op een boot te stappen die via kanalen en rivieren de Noordzee bereikt aan een enorm lage snelheid. Om de luchthaven van Oostende te bereiken vanuit Brussel-centraal zit je anderhalf uur op de trein en dan moet je nog een kwartier de bus op. Er is een reden dat er vandaag maar 4 vluchten vertrekken. Bovendien zijn ze allemaal uitgevoerd door TUI. Alleen mensen uit de regio zijn gebaad bij vertrekken vanop zulke luchthavens. Het feit dat een gigantisch deel van de catchment area in de zee ligt doet ook geen goed. Air Belgium richt zich op de Chinese markt, maar kiest met deze locatie duidelijk voor de zakenmarkt (toeristisch zou Oostende even aantrekkelijk zijn). De conclusie blijft wel: de meest ideale ligging voor hetgene wat Air Belgium wil doen blijft Brussels Airport, de duurdere luchthaven, maar wel met een uitstekende bereikbaarheid voor heel het land.
We moeten opletten dat het geen eindeloze, oeverloze discussie wordt hé, dat is zeker niet mijn bedoeling. Met mijn voorbeeld van de ferry Oostende-Dover wou ik alleen maar aanhalen dat mobiliteit niet het probleem is of kan zijn om Oostende te bereiken. Je zegt dat Brussels Airport een uitstekende bereikbaarheid heeft voor heel het land, daar kan ik mij toch niet in vinden hoor. Ja, voor de vluchten van 6 uur lukt dat goed maar voor vluchten tijdens de dag kan je niet inschatten of je op tijd de luchthaven gaat bereiken of niet. Oostende heeft zijn waarde bewezen na de aanslagen van 22 maart, dan kon het wel om met bussen en openbaar vervoer de luchthaven te bereiken. Nederland (met één regering weliswaar…) staat daarin veel verder. Vanaf 2019 de meeste charters niet meer vanuit Schiphol maar via de nieuwe luchthaven Lelystad (ligt ook aan het water…). Op die manier meer ademruimte voor Schiphol voor verdere uitbouw van hun internationaal karakter. Hier zal er nog veel water naar de zee stromen (weeral die zee…) eer men hier beseft dat Brussels Airport dichtslibt en over enkele jaren gewoonweg niet meer zal bereikbaar zijn via de weg.
We HEBBEN een Vlaamse luchthaven : Brussel ! Vraag het maar aan Wallonië ; te boycotten.
Inderdaad, en dan spreken we nog niet over de onmogelijke vertrekuren…
Dit is ‘aankondigingspolitiek’. Zolang de vliegvergunning niet binnen is, blijven alle mededelingen hypothetisch, zelfs als achter Air Belgium een kapitaalkrachtige partner zou staan. Ik ben nieuwsgierig of Air Belgium van de grond komt.
Laten we hopen dat het een sucses word voor de nieuwe maatschappij!!! Ik dacht de de A340 wel wat papa lust op zo n vluchten;
NB de vogel is mooi geschilderd.
Laat gebeuren, richt een niet-gesubsidieerd niet-gepolitiseerd ,,Belgian Airlines” op met “onze” kroonvluchten, stop het boycotten van EBBR door Brussel en Wallonië, en in.
Geheel mee eens! zeker nu met de actualiteit rond Brussels Airlines en de Eurowings/Lufthansa perikelen is het meer dan ooit de moment om een echte Belgische maatschappij uit de grond te stampen. Belgian Airlines, Belgian World Airlines of Belgian Airways…het maakt me niet uit maar ik ben het stevig beu dat we als domme Belgen verplicht worden eerst naar Frankfurt, Londen of Schiphol te moeten reizen vooraleer pakweg naar Los Angeles, Singapore of Kuala Lumpur te kunnen vliegen. Brussel is de defacto hoofdstad van Europa! Het is wel eens tijd dat we onze plaats opeisen! Marc Coucke zou zijn miljoenen beter in zoiets steken dan in voetbalclubs. En die Belgische CEO’s zouden in plaats van een open brief te schrijven beter hun geld steken in een nieuw project vanuit Brussels Airport en niet vanuit schamel ingerichte regionale luchthavens.