Air Belgium vliegt vanaf maart vanaf luchthaven Charleroi

Air Belgium kiest de luchthaven van Charleroi als basis voor haar nieuwe vluchten naar China. De maatschappij zal er vier A340-300’s baseren en wil vanaf eind maart al starten met een eerste rechtstreekse vlucht naar Hong Kong. Tegen juni wil Air Belgium vanaf Charleroi naar 6 tot 7 bestemmingen in China vliegen.

Vanaf eind maart vliegt Air Belgium vanaf de luchthaven van Charleroi (BSCA). De maatschappij kiest dus voor Charleroi en niet voor Brussel om vanaf daar haar vluchten naar China op te starten. Vanaf eind maart wil de maatschappij haar eerste van twee A340-300’s, die midden februari worden geleverd, de lucht in sturen met bestemming Hong Kong en dat vier keer per week. Tegen de zomer wil Air Belgium met haar vier toestellen naar zes tot zeven bestemmingen in China vliegen.

Als eerste langeafstandsmaatschappij op de luchthaven van Charleroi is Air Belgium voor de luchthaven een belangrijke nieuwe klant. Maar een langeafstandsmaatschappij heeft natuurlijk andere noden dan een leisure of lowcostmaatschappij. Daarom zal BSCA haar infrastructuur aanpassen in samenwerking met Air Belgium. De luchthaven en Air Belgium hebben daarvoor een tienjarig partnerschap gesloten.

Zo komen er nieuwe parkings, een aparte business lounge, nieuwe winkels, nieuwe grondafhandelingsfaciliteiten en de lengte van de landingsbaan zal worden verlengd van 2.550 meter naar 3.200 meter. Die verlenging is nodig om op termijn zonder gewichtsrestricties te kunnen opereren. Momenteel zal Air Belgium op haar bestemmingen gelimiteerd zijn bij het opstijgen en de hoeveelheid vracht en/of het aantal passagiers moeten beperken.

Een van de belangrijkste redenen waarom Air Belgium voor Charleroi kiest, is de bereikbaarheid van de luchthaven. Vanuit Wallonië, Luxemburg en Vlaamse steden zoals Gent is Charleroi gemakkelijker bereikbaar dan Brussels Airport, zo zegt de maatschappij. Ook is de snelheid tussen aankomst op de luchthaven en het vertrek hoger dan die op Brussels Airport en is Charleroi daarom ook uiterst geschikt voor business reizigers.

Vanaf Charleroi vertrekt momenteel 31 procent van de passagiers voor zaken op reis. Ongeveer de helft van hen is afkomstig uit Vlaanderen, 37 procent uit Wallonië en 13 procent uit Brussel. Air Belgium maakt zich daarom sterkt dat haar business en premium product naar Azië ook succesvol kan zijn op de luchthaven van Charleroi. Op de plaats van de huidige business terminal komt een premium terminal voor de business en premium passagiers van Air Belgium. Passagiers zullen kunnen gebruikmaken van een parking voor de deur en zo op 20 minuten tijd aan boord kunnen gaan van hun vlucht.

Op termijn wil Air Belgium vanuit Charleroi met partnermaatschappijen ook connecties aanbieden naar andere steden in Europa en zo van Charleroi een hub maken. Ook in Azië wil de maatschappij partnerschappen aangaan met andere maatschappijen om ook daar verbindingen te kunnen aanbieden.