Brussels Airport vangt vluchten op van door stormwind geteisterde Schiphol

Brussels Airport heeft deze voormiddag verschillende vluchten die Amsterdam als bestemming hadden, moeten opvangen door de hevige wind. De capaciteit op de luchthaven van Schiphol was door de krachtige westenwind beperkt waardoor verschillende toestellen niet op tijd konden landen. Op Brussels Airport verliep het vliegverkeer min of meer normaal.

Met meer dan 260 geannuleerde vluchten en enkele tientallen uitwijkingen van vluchten naar andere luchthavens heeft de storm van vandaag voor grote problemen gezorgd op de luchthaven van Schiphol. Brussels Airport moest deze voormiddag enkele langeafstandsvluchten opvangen van KLM (o.a. vluchten komende vanuit Havana, Vancouver,…) alsook Europese vluchten van onder andere KLM, Transavia en WOW Air.

Het vliegverkeer in Brussel verliep min of meer normaal dankzij de capaciteit van twee landingsbanen die in een westelijke richting liggen. Ook waren de windstoten in Brussel (tot 49 knopen) op het hoogtepunt van de storm minder krachtig dan die in Amsterdam (tot 65 knopen).

METAR EHAM 180925Z 28049G65KT 6000 -RA SCT013 BKN018 05/02 Q0984 NOSIG=
METAR EBBR 180950Z 27034G49KT 9999 BKN042 08/M00 Q0998 NOSIG=

In tegenstelling tot Brussel beschikt Schiphol vooral over noord-zuid banen, en maar één baan in een westelijke richting. Daardoor kon het aankomende verkeer enkel maar landen op baan 27 en moest het vertrekkende verkeer opstijgen vanaf baan 24 en later ook 27. Andere banen gebruiken is niet mogelijk aangezien vliegtuig niet met zoveel zijwind mogen landen. Zo ligt de limiet van bijvoorbeeld een A320 op 38 knopen. Ook voor grotere vliegtuigen zoals de B777 ligt de limiet op dezelfde snelheid (38 knopen gedemonstreerd).

Op Brussels Airport is er voor zover bekend maar één toestel niet kunnen landen door de wind. Vlucht LO8175 komende vanuit Tallinn heeft twee keer geprobeerd om te landen, zowel op baan 25L als 25R, alvorens uit te wijken naar de luchthaven van Rijsel in Frankrijk.