Road to the Right Seat 4 – de eerste job

Dat werk vinden als piloot geen simpele taak is, weten we al langer dan vandaag.
Het is dan ook één van de redenen waarom mensen vaak twijfelen of ze wel aan de pilotenopleiding zouden beginnen. Juist daarom spits ik in deze nieuwe reeks
graag toe op mijn eigen ‘Road to the Right Seat’. May the jobhunt begin!

Na een maand intensief solliciteren bij verschillende luchtvaartmaatschappijen, kreeg ik op woensdag 2 augustus het beste telefoontje van mijn leven. Ik kreeg een job aangeboden als piloot en dat bij de luchtvaartmaatschappij waar ik het meest op had gehoopt. Een echt kippenvel moment!

Knipsel

Op 9 juni 2017 studeerde ik af, 20 dagen later verstuurde ik de allereerste brief en na heel wat sollicitaties bij verschillende luchtvaartmaatschappijen kreeg ik op 2 augustus geweldig nieuws.
Nooit had ik gedacht dat het zo snel zou gaan, maar hier zijn we dan!

“We would like to offer you a position as First Officer on the Boeing 737 for ASL Airlines Belgium.”

We zijn intussen al in het nieuwe jaar aanbeland en er is al heel wat gebeurd, maar het gevoel is echter onveranderd. Sinds december 2017 vlieg ik als First Officer voor ASL Airlines Belgium, het vroegere TNT Airways voor diegenen die het niet kennen.

Vanuit Luik vliegen we heel Europa rond met de Boeing 737-400SF. De SF staat voor ‘Special Freighter’ wat dus betekent dat ik met vracht vlieg en niet met passagiers. Als cargopiloot vlieg ik voornamelijk
‘s avonds en ‘s nachts, maar sterren kijken vanop 10 kilometer hoogte is zeker geen straf. En verder maken de zonsopgang en zonsondergang het uiteraard nog dat tikkeltje fijner!

Binnenkort toon ik jullie hoe een dag in het leven als cargopiloot eruitziet en wat zoal de verschillen zijn met de “gewone” passagiersvluchten. Dus zoals ze altijd zeggen: stay tuned!

Interviews
Ik nam deel aan tal van interviews en had het geluk snel een job te vinden, maar wat is er met alle andere luchtvaartmaatschappijen gebeurd? Laat me het even kort samenvatten.

Eerder vertelde ik al dat het selectieproces bij Luxair maanden in beslag neemt. Nadat ik slaagde voor het eerste interview, was ik al aangenomen bij ASL en dus heb ik de rest van de selecties afgezegd.

Voor easyJet Switzerland nam ik deel aan online testen (die succesvol waren) en na drie weken zou ik een datum krijgen voor mijn interview in Genève. Pas drie maanden later kreeg ik uiteindelijk bericht dat ik toch niet was gekozen. Gelukkig was een job vinden op dat moment geen zorg meer voor mij.

Bij TUIfly Belgium doorliep ik alle stappen van het selectieproces, maar werd ik spijtig genoeg niet gekozen. Op dat moment had ik nog geen werk gevonden en dat gaf me wel wat stress. Waarom het een negatief resultaat was, weet ik niet want feedback was niet beschikbaar.

Wanneer Ryanair contact met me opnam om deel te nemen aan de selecties, had ik al positief nieuws van ASL gekregen. Ook hun aanbod wees ik dus vriendelijk af.

Ik hoor van heel wat pas afgestudeerde studenten dat ze bang zijn om te solliciteren bij verschillende luchtvaartmaatschappijen. Voornamelijk omdat ze vrezen dat interviews op dezelfde dag zullen vallen en dit voor problemen kan zorgen. Begrijpelijk, maar in mijn ogen is het belangrijk om iedere kans te grijpen en op die manier dus ook je kansen op een job te vergroten. Het is maar hoe je het ziet!

Op vlak van datums zijn luchtvaartmaatschappijen vrij flexibel omwille van de hoge nood aan piloten. Zo kon ik bijvoorbeeld in één week vier verschillende interviews afleggen. Het was dan wel heel intensief (en misschien zelfs wat te veel van het goede), maar ik heb er zeker geen spijt van.

Promotion 37
In minder dan 6 maanden tijd hebben mijn 15 klasgenoten en ik een job in de cockpit kunnen bemachtigen. Een hele opluchting voor ons allemaal! En voor wie vliegen we zoal?

– Ryanair: 5 (B737)
– EasyJet: 4 (A320)
– ASL Airlines Belgium: 2 (B737)
– Brussels Airlines: 2 (A320)
– Reni Aviation: 1 (AC690B)
– Volotea: 1 (A320)
– Luxair: 1 (Q400)

Twee weken geleden vertelde ik dat er enkele zaken zijn waar je rekening mee moet houden vooraleer je gaat solliciteren. Één van de vragen was “Moet ik in het buitenland gaan wonen?”. Zoals je kan zien is het een vraag waar je wel degelijk rekening mee moet houden want het merendeel van mijn klas is op dit moment niet in België gestationeerd.

We vliegen dan wel voor verschillende luchtvaartmaatschappijen en vanuit andere landen, maar uiteindelijk zijn we allemaal collega’s geworden in dezelfde hemelblauwe lucht. Ons hard werk van de voorbije twee jaar heeft geloond en daar mogen we meer dan trots op zijn!

Graduation ceremony
Enkele weken geleden vond ook de graduation ceremony plaats van de vliegschool. We vierden onze jobs, haalden alle geweldige herinneringen van de opleiding nog eens naar boven en kregen eindelijk de felbegeerde vleugels. Weer zo’n moment om nooit meer te vergeten!

67 Studenten uit 3 verschillende klassen waarvan 56 binnen een half jaar aan de slag konden als piloot. Het was ongetwijfeld een enorm succes voor zowel de vliegschool als alle studenten!

Het hoofdstuk van CAE was nu echt volledig afgesloten. De vliegopleiding is het fundament van je carrière en ik had ze nergens anders willen doen. Ik ben iedereen van de vliegschool eeuwig dankbaar voor de opleiding die ze ons hebben gegeven en de piloten die ze van ons hebben gemaakt.

De volgende stap
De zoektocht naar een job is op zijn einde gekomen, maar het avontuur is nog lang niet voorbij!
De volgende stap is de Type Rating waar ik meer leer over de technische aspecten van de B737 en ermee leer vliegen, zowel in de simulator alsook de eerste keer in het echt!

Knipsel

Heb je nog vragen over de zoektocht naar een job als piloot? Aarzel dan niet me te contacteren.
Tot volgende week voor een nieuwe verhaal over mijn avontuur naar de rechterstoel!

Instagram: @bobthebelgian

Alle posts
Road to the Right Seat 1 – de eerste brief
Road to the Right Seat 2 – solliciteren
Road to the Right Seat 3 – het pilotentekort
Road to the Right Seat 4 – de eerste job
Road to the Right Seat 5 – een nieuw begin

Banner: Michael Vandaele