Brussels Airlines boekt magere winst in 2017

Vorig jaar heeft Brussels Airlines een nettowinst geboekt van 3,57 miljoen euro. Het is het derde jaar op rij dat Brussels Airlines daarmee in de zwarte cijfers zit, maar de winst ligt wel een pak lager dan de voorbije twee jaar. De uiterst competitieve Europese markt en het daarmee gepaard gaande overaanbod zetten de rentabiliteit zwaar onder druk.

In het moeilijke jaar 2016 met de aanslagen op Brussels Airport sloeg Brussels Airlines er in om een nettowinst van 15 miljoen euro te boeken. Dat cijfer, waarin rekening is gehouden met een aftrek van 2,5 miljoen euro dat naar het personeel ging als beloning voor het zware werk na de aanslagen, heeft Brussels Airlines in 2017 niet kunnen overstijgen. Integendeel, de nettowinst is sterk gedaald naar een totaal van 3,57 miljoen euro.

De maatschappij bevindt zich in een uiterst competitieve Europese markt waarin de voorbije jaren door bijna alle Europese spelers fors is uitgebreid en waardoor er een serieuze groei in het aanbod is gekomen. Daardoor staan de prijzen onder druk. Brussels Airlines mag vorig jaar dan wel 9,1 miljoen passagiers vervoerd hebben ten opzichte van 7,7 miljoen in 2016, de omzet is nagenoeg hetzelfde gebleven met 1,32 miljard euro in 2017 en 1,27 miljard in 2016.

Eurowings CEO Thorstens Dirks zei begin deze week in Brussel nog dat het Europese netwerk van Brussels Airlines verlieslatend is. Vooral de typische ‘connectievluchten’ naar bijvoorbeeld de Europese hoofdsteden die voor de hub van Brussels Airlines belangrijk zijn, zitten in het rood. Door onder meer de overname van de Thomas Cook-vluchten neemt het aantal point-to-pointverbindingen vanaf Brussel wel toe. Maar ook die klassieke ‘vakantievluchten’ presteren voor Thorstens niet sterk genoeg.

De cijfers voor 2017 van de Eurowings Group met een aparte opsplitsing voor Brussels Airlines.

De Eurowings Group boekte voor 2017 een operationele winst van 94 miljoen euro. Brussels Airlines is goed voor ongeveer een derde van de omzet van Eurowings, maar levert maar een zesde bij aan de operationele winst van de groep. Deze bezettingsgraad ligt met 78,6 procent in lijn met die van Eurowings. De kost per aangeboden kilometer ligt bij Brussels Airlines met 7,1 eurocent wel nog steeds onder die van Eurowings (7,8). Brussels Airlines kan dus een passagier goedkoper vervoeren dan Eurowings, maar kan wel per kilometer op minder omzet rekenen.

Hoewel de financiële cijfers van Brussels Airlines er niet erg rooskleurig uitzien, kon de maatschappij in 2017 wel sterk uitbreiden. Het aantal passagiers naar Afrika kon groeien met 14 procent en naar Noord-Amerika met 13,7 procent. Het aanbod in de Europese markt kon vanaf oktober uitbreiden door de overname van de Thomas Cook-vluchten (waar Brussels Airlines 8 miljoen euro voor betaalde)  en door de gedeeltelijke vervanging van de Avro RJ100’s door A319’s en A320’s. De komende twee maanden voegt Brussels Airlines nog 3 A320’s aan de vloot toe.