Road to the Right Seat 5 – een nieuw begin

Op 7 september 2017 begon ik aan een nieuw, veelbelovend hoofdstuk in mijn leven.
Het was het begin van mijn carrière als piloot. Met veel plezier neem ik jullie nogmaals mee op avontuur en dit keer niet als student in opleiding, maar als First Officer!

Nooit had ik voor mogelijk gehouden zo snel een job te kunnen vinden. Het was de eerste en belangrijkste stap, maar eigenlijk was het slechts het begin van wat me nog te wachten stond.

Knipsel

De eerste dag
Een maand na het onvergetelijke telefoontje was het al zover. De eerste dag bij ASL! Samen met mijn twee nieuwe collega’s werd ik onthaald voor de introductie tot het bedrijf. Het beloofde een informatieve dag te worden en daarbovenop zouden we heel wat nieuwe mensen leren kennen.

Mijn twee collega’s waren echter geen onbekende gezichten. De ene was een mede-student uit Promotion 36 en de ander was vlieginstructeur bij CAE in Arizona. Het moet dan ook maar net lukken dat deze twee in de Verenigde Staten nog samen hadden gevlogen als instructeur en student!

Tijdens de introductiedag leerden we meer over de structuur van het bedrijf, waar ASL zich zoal mee bezighoudt en ook kregen we een overzicht van de drukke periode die ons te wachten stond. Later ontvingen we dan nog onze EFB (Electronic Flight Bag), headset, gouden strepen en heel wat andere kleine, maar toch wel fijne spullen!

Ik moet zeggen dat ik me vanaf dag één meteen welkom voelde bij het bedrijf. Iedereen onthaalde ons vriendelijk en de sfeer was meer dan aangenaam! We werden op ons gemak gesteld en konden zo met een gerust hart beginnen aan de Type Rating… Tijd voor een nieuwe uitdaging!

Type Rating
Tijdens de pilotenopleiding behaalde ik twee belangrijke licenties. In de Verenigde Staten was het de Commercial Pilot License en in het Verenigd Koninkrijk de Instrument Rating. Later ontving ik in Brussel nog een MCC (Multi Crew Co-operation) certificaat wat tegenwoordig ook onmisbaar is.

Maar zelfs met deze licenties en certificaten mag je niet meteen in een groot vliegtuig stappen en ermee wegvliegen. Om dat te mogen doen, moet je eerst nog een Type Rating cursus volgen.

De Type Rating is een speciale opleiding waarin je alles leert over één specifiek vliegtuig. In mijn geval gaat het dus om de Boeing 737. De opleiding neemt ongeveer drie maanden in beslag en bevat een theoretisch en een praktisch gedeelte.

Heb je dan voor elk vliegtuig een Type Rating nodig? Nee, dat gelukkig niet! Voor de meeste propellervliegtuigen die minder dan 5.700 kilogram wegen, heb je het bijvoorbeeld niet nodig.

Ook leuk om te weten is dat sommige vliegtuigen onder eenzelfde opleiding vallen. Zo kan je bijvoorbeeld met één Type Rating zowel de Boeing 757 als de 767 besturen. Hetzelfde geldt voor de Boeing 777 en 787, de Airbus A330 en A340, A350 en A380 en nog enkele anderen!

Wanneer ik mijn opleiding heb voltooid, mag ik met alle Boeing 737’s vliegen gaande van de -300 tot en met -900 serie. Aangezien we bij ASL met de 737 Classic vliegen, moet ik echter nog wel een verkort traject volgen om met de nieuwere Next Generation vliegtuigen de lucht in te mogen gaan.
Dit omwille van enkele verschillen zoals bijvoorbeeld de vele schermen in de cockpit!

De boeken in
Na onze introductiedagen begonnen we eraan: het theoretische gedeelte van de opleiding. Theorie is nooit mijn sterkste kant geweest en dus wist ik dat het voor mezelf een zware periode zou worden.

In de weken die volgden, leerden we heel wat nieuwe dingen bij. De algemene kenmerken van het vliegtuig, het elektrisch en hydraulisch systeem, de limieten van het toestel, de automatische piloot en ga zo maar door. Alles werd gedetailleerd besproken tijdens de Computer Based Training (CBT).

Gelukkig zaten we tijdens de CBT sessies niet enkel naar ons scherm te staren. Er was steeds een instructeur aanwezig om onze vragen te beantwoorden en dat heeft wel geholpen om de leerstof beter te begrijpen. Door over de theorie te praten, onthield ik het ook meteen een pak beter.

Doorheen de theoretische fase begonnen we ook al met oefenen in de mock-up simulator. Zie het als een cockpit gemaakt van hout die we gebruiken om procedures te oefenen. In dit stadium is het onnodig om in een echte simulator te zitten en dus is een simpele mock-up een goede vervanging!

Aanschouw! De vele knopjes en meters in de cockpit van de B737-400.

Nadat we alle onderwerpen van de theorie grondig hadden gestudeerd, was het uiteraard ook nog tijd voor een test. Zowel het schriftelijke als het mondelinge gedeelte verliepen tamelijk vlot en dus was het tijd voor de volgende stap: de simulator! Tijd om te leren vliegen met een Boeing 737.

De eerste fase van de Type Rating was naar mijn mening best zwaar. We leerden de 737 langs binnen en buiten kennen, studeerden de procedures ter voorbereiding van de simulator training en langzaam maar zeker voelden we ons echt deel van het bedrijf.

Knipsel
Dankjewel voor het lezen van deze nieuwe blogpost! Volgende week vertel ik jullie alles over de simulator training. Tot dan!

Instagram: @bobthebelgian

Alle posts
Road to the Right Seat 1 – de eerste brief
Road to the Right Seat 2 – solliciteren
Road to the Right Seat 3 – het pilotentekort
Road to the Right Seat 4 – de eerste job
Road to the Right Seat 5 – een nieuw begin
Road to the Right Seat 6 – the box

Banner foto door Lodewijk Delaere