Goed nieuws voor Air Belgium: de maatschappij krijg recentelijk dan toch haar overvlieglicentie voor Rusland, waardoor de eerste commerciële vluchten naar China groen licht krijgen. Zonder die licentie moesten de vliegtuigen immers een lange omweg maken, wat het niet interessant maakte om op de geplande datum eind april al van start te gaan met de vluchten.
De eerste vlucht vanuit Charleroi naar Hong Kong zal nu doorgaan op 3 juni. Door de vertraging is Air Belgium echter wel genoodzaakt om haar vliegfrequentie voor de eerste maand aan te passen van vier naar twee vluchten per week. Vanaf juli komt daar een extra vlucht per week bij en vanaf oktober moet er uiteindelijk vier keer per week naar Hong Kong gevlogen worden. De getroffen passagiers zullen langs andere wegen op hun bestemmingen gebracht worden.
Voor de vluchten zal Air Belgium uiteraard gebruik maken van hun twee Airbus A340-300’s. CEO Niky Terzakis meldde verder nog dat er alles aan gedaan wordt om voor eind juni een derde toestel aan de vloot toe te voegen. De eerste bestemming op het Chinese vasteland (volgens onbevestigde bronnen gaat het om Wuhan) staat gepland “binnen enkele maanden”.
In tussentijd gebruikte ABB haar toestellen om charters te vliegen voor onder meer Surinam Airways, TUI fly Belgium, TUI fly Nederland, Royal Air Maroc, Blue Panorama en Air France. Vandaag vliegt OO-ABA voor het Duitse Condor.
ze hebben ondertussen niet stil gezeten,hopelijk mag alles vlot verlopen na hun officiele start
niet stil gezeten maar ik denk dat een een flop zal zijn
is al bijna 1 jaar en de eerst vlucht is er nog niet . ik zal er zeker NOOIT mee vliegen vliegtuigen dat een anderE weg doet door te hoog verbruik , EN DAN NOG UIT Charleroi zeer dome beslissing zeker voor verre vlucht jammer niet voor mij air belguim .