Road to the Right Seat 7 – de kinderdroom

Op 7 september 2017 begon ik aan een nieuw, veelbelovend hoofdstuk in mijn leven.
Het was het begin van mijn carrière als piloot. Met veel plezier neem ik jullie nogmaals mee op avontuur en dit keer niet als student in opleiding, maar als First Officer!

Ik was nog geen vijf jaar oud toen ik voor het eerst zei dat ik piloot wou worden. Niet in mijn wildste dromen dacht ik dat het ooit zou gebeuren, maar op 18 november 2017 vloog ik voor de allereerste keer met een echte Boeing 737. Mijn kinderdroom werd werkelijkheid. Wat een waanzinnig gevoel!

Knipsel

De langverwachte dag
Op een koude, mistige zaterdagochtend ontmoette ik mijn twee collega’s in de crew room. Volledig in uniform voor de onvergetelijke dag die ons te wachten stond! Even later arriveerden ook de Captain en Safety First Officer (SFO) die ons zouden ondersteunen tijdens de vlucht, beter bekend als de Base Training.

De Base Training is het laatste onderdeel van de Type Rating en bestaat uit het vliegen van enkele circuits. We moeten in totaal zes keer succesvol opstijgen en landen om te bewijzen dat we op een veilige manier met het vliegtuig kunnen vliegen. Pas daarna zijn we officieel Type Rated en mogen we onze licentie aanvragen bij het bestuur der luchtvaart in Brussel.

Landingsbaan 22L in Luik. Hier zou het allemaal gebeuren!

Het zou onze allereerste echte vlucht met een straalvliegtuig worden. Iets waar ik jarenlang enorm naar had uitgekeken! Verder is het ook enkel tijdens de Base Training dat je circuits mag vliegen zoals met een klein sportvliegtuigje, maar dan met een Boeing 737 van meer dan 50 ton. Heerlijk!

Het was dus de eerste, maar spijtig genoeg ook meteen de laatste keer dat we dit zouden doen in onze carrière. Maar mocht ik ooit de jackpot van EuroMillions winnen, neem ik jullie allemaal wel eens mee voor een vluchtje rond de kerktoren. Beloofd.

3, 2, 1, actie!
De mist was weggetrokken, er was bijna geen wind en een bewolkte lucht stond ons op te wachten. Nadat alles was voorbereid en we wisten waar we aan toe waren, vertrokken we naar het vliegtuig. Van stress had ik geen last. Ik had er gewoon ongelofelijk veel zin in!

Ik was als eerste aan de beurt en mocht al meteen plaatsnemen in de rechterstoel. Ok ja, misschien had ik op dat moment toch een beetje stress… We maakten het vliegtuig vertrekkensklaar, volgden de nodige checklists en ik vroeg toestemming aan de verkeerstoren om de motoren te starten.

“Liège Ground, Quality 945T, request engine start.”

Nadat we de motoren hadden gestart, was het tijd om naar de startbaan de taxiën. Maar eerst nog even zwaaien naar mijn papa en zus die aan het hek van de luchthaven stonden mee te kijken!

Het moment van de waarheid
Niet veel later was het moment van de waarheid aangebroken. We deden de laatste checklist en de Captain zette het vliegtuig mooi in het midden van de startbaan. Ready for departure!

“Cleared for take-off, runway 22L, Quality 945T.”

Remmen los, vol vermogen, pure focus. De snelheid bouwde op, “V1, Rotate!”… En langzaam maar
zeker trok ik het vliegtuig los van de grond. Ik kom woorden tekort om het gevoel juist te beschrijven. Het moment waarvan ik al die jaren had gedroomd, beleefde ik nu echt. Met mijn linkerhand op de gashendels en rechterhand op de yoke was ik het vliegtuig aan het besturen. Een echte Boeing 737!

Opstijgen was fantastisch, maar het beste moest nog komen: de landing! Mijn papa en zus hadden de kou getrotseerd om te komen kijken en dus mocht ik hen niet teleurstellen. We configureerden het vliegtuig, draaiden naar de landingsbaan toe en ik stabiliseerde het vliegtuig zo goed mogelijk.
Nu kwam het neer op kleine correcties en voldoende anticipatie voor een zachte landing.

De B737-400SF met mezelf achter het stuur!

De allereerste landing was gelukkig een succes en ik kon al niet wachten op de volgende! Eenmaal op de grond maakte de Captain het vliegtuig al rollend weer vertrekkensklaar. Nog geen twintig seconden later zaten we terug in de lucht voor het volgende circuit. De Base Training mag dan wel een “simpele” vlucht zijn, maar het was ongetwijfeld één van de meest onvergetelijke die ik ooit zal maken.

Telkens weer was het puur genieten van opstijgen tot landen. Het voelde allemaal wat onwerkelijk aan om eerlijk te zijn. Euforisch, extatisch, gelukkig en zelfs met die drie woorden kom ik niet toe!

Na de zesde landing taxieden we even van de baan af om vervolgens terug naar het begin te gaan. Dat gaf voldoende tijd om van stoel te wisselen want ook mijn twee collega’s moesten uiteraard nog de lucht in. Ook zij maakten ieder zes mooie landingen en zo konden we met z’n allen de dag vreugdevol afsluiten. Het was een enorme mijlpaal voor ons allemaal.

Time flies, but so do I!
Nog geen twee jaar geleden begon ik aan de opleiding tot piloot. Het is eigenlijk onvoorstelbaar wat er allemaal is gebeurd in zo’n korte periode. Tijd voor een korte samenvatting?

Op 23 november 2015 begon ik samen met 17 anderen aan de opleiding. We zwoegden onze weg door 30 tussentijdse testen en 28 examens vooraleer we naar de Verenigde Staten mochten gaan.
In het zonnige Arizona slaagden we voor 4 vliegtesten alsook voor de CPL Skill Test. Later legden we
in Oxford nog één vliegtest af, gevolgd door de IR Skill Test. Als laatste voltooiden we de MCC cursus in Brussel en op 9 juni 2017 zat het CAE avontuur erop!

Na een maand lang intensief solliciteren, kreeg ik op woensdag 2 augustus het fantastische telefoontje. De eerste job was binnen! Een maand later, op 7 september, begon ik dan aan de Type Rating die ongeveer 3 maanden in beslag nam. En hier was het dan, de Base Training op 18 november 2017, 727 dagen nadat ik begon aan de pilotenopleiding. Het was écht een memorabele dag.

Knipsel
De Base Training zit erop! Van zodra het bestuur der luchtvaart mijn licentie op orde had gebracht, kon ik beginnen aan de Line Training. Je leest er binnen twee weken alles over in een nieuwe blogpost over mijn Road to the Right Seat.

Instagram: @bobthebelgian

Alle posts
Road to the Right Seat 1 – de eerste brief
Road to the Right Seat 2 – solliciteren
Road to the Right Seat 3 – het pilotentekort
Road to the Right Seat 4 – de eerste job
Road to the Right Seat 5 – een nieuw begin
Road to the Right Seat 6 – the box
Road to the Right Seat 7 – de kinderdroom
Road to the Right Seat 8 – line training (18/07)