Boeing investeert vrijgekomen geld na tax cuts

In 2017 werd in de VS een grote belastinghervorming doorgevoerd. Een van de bedrijven die gebruik maakt van het nieuwe systeem is de Amerikaanse luchtvaartreus Boeing. Zij wil het vrijgekomen kapitaal vooral investeren in werknemers en infrastructuur. Het zou gaan over ongeveer 300 miljoen dollar, maakte het bedrijf onlangs bekend.

Een tax reform wordt uitgevoerd met als doel het verzamelen en verwerken van belastingen aan te passen. Dit wil gelukkig niet altijd zeggen dat er meer belastingen gehoffen worden. In het geval Boeing komt er een mooi bedrag vrij, en dat gaat volgens Heidi Capozzi, vice-president van Human Resources, goed gebruikt worden.

100 miljoen voor personeelsontwikkeling

Boeing wordt erkend als een van de leiders in personeelsontwikkeling. Via ‘idea stations’ (kleine stands verspreid over alle Boeing filialen ter wereld) en online enquêtes verzamelde het bedrijf ideeën, voorstellen en feedback van werknemers. Resultaat? Boeing richt een online netwerk op om kennis te delen, informatie te verschaffen en allerlei programma’s beschikbaar te maken voor zijn werknemers. Zij kunnen er bijvoorbeeld terecht voor het volgen van cursussen die hun certificaten kunnen opleveren.

Het bedrijf is van plan dit jaar bijkomende investeringen in het personeelsbeleid aan te kondigen. 6 miljoen dollar gaat naar campagnes voor universiteiten en scholen met als doel de interesse van potentiële werknemers aan te wakkeren. In totaal wordt er 100 miljoen dollar geïnvesteerd.

Verdere investering in marktstrategie

Niet alle veranderingen bevinden zich binnenshuis: ook het marketing segment krijgt een boost. De impact van de hervormingen van hebben een groot effect op Europese concurrent Airbus. Door de verminderde belastingen kan Boeing zijn toestellen aan een lagere prijs verkopen, en focust zich hierbij vooral op de 787 Dreamliner. Zo zag Airbus recentelijk een bestelling van het Indische Vistara van een aantal A330neo’s aan zijn neus voorbij gaan, en kreeg Boeing een order voor 6 787’s met een optie op nog eens 4.

Hetzelfde gebeurde met American Airlines en Hawaiian Airlines, die in april dit jaar hun order bij Airbus schrapten en voor de 787 kozen. De directe tegenhanger van de B787 is de A330ne0, waarvan de orders blijven dalen. De productie van de Airbus widebodies wordt van 67 toestellen in 2017 teruggebracht naar 50 in 2018.

Ondanks de veranderingen in het order-landschap racen de beide producenten nog steeds nek aan nek. “Boeing maakt het ons niet gemakkelijk,” zegt Eric Schulz, Airbus CCO, tijdens een interview, “maar wij het hen evenmin.”