Brussels Airlines zet A319 in naar Stockholm Bromma

Op 6 juli voert Brussels Airlines voor het eerst met de A319 een vlucht uit naar Stockholm Bromma. Normaal vliegt enkel CityJet met haar Sukhoi’s voor Brussels Airlines naar Bromma, ter vervanging van de Avro’s die daarvoor deze vluchten uitvoerden. Wellicht gaat het om een eenmalige test om op termijn een oplossing te hebben voor de vervanging van de Sukhoi’s.

Op de luchthaven van Stockholm Bromma zijn vandaag maar vier luchtvaartmaatschappijen actief: BRA, British Airways, Brussels Airlines en Finnair. De verder gelegen luchthaven van Arlanda is de belangrijkste luchthaven van Stockholm maar Bromma is een historische stadsluchthaven met een korte landingsbaan die dicht bij de stad gelegen is. Daarom kunnen de meeste luchtvaartmaatschappijen met hun toestellen niet naar daar vliegen. Behalve de lengte van de landingsbaan zijn ook de geluidsvoorwaarden om op Bromma te vliegen zeer strikt.

Brussels Airlines zette tot vorig jaar haar Avro RJ100’s in op de route vooraleer die te vervangen door de Sukhoi Superjet’s van CityJet. Toch zal Brussels Airlines op 6 juli een eerste vlucht uitvoeren met de A319 naar Bromma. Dat blijkt uit het vliegschema van de luchtvaartmaatschappij. Volgens de classificatie van de runway mogen vliegtuigen met een wingspan tot 36 meter er landen. De A319 heeft een wingspan van 34.09 meter.

Bromma zal alleszins niet de luchthaven met de kortste landingsbaan zijn waarop Brussels Airlines haar A319’s inzet. De landingsbaan in Firenze (1.455 meter) is nog eens zo’n 200 meter korter dan die van Bromma (1.668 meter). Omdat de luchthaven van Bromma gelegen is in de stad, is de aanvlieghoek wel 3,5 graden in plaats van de gebruikelijke 3 graden. Dit om het geluidsoverlast voor de omwonenden zo veel mogelijk te beperken. Op Bromma mogen er maar toestellen landen met een maximaal geluidsniveau tot 90dB.

BRA vliegt op Bromma met haar ATR-72’s, F-50’s en Avro RJ100’s. British Airways vliegt met de Dornier 328 en ook Finnair zet de ATR in.