Twaalf jaar oude A380’s worden verkocht als schroot

De Duitse vermogensbeheerder Dr. Peters gaat twee Airbus A380’s van amper twaalf jaar oud laten ontmantelen om de onderdelen te hergebruiken en de rest te verkopen als schroot. Dat heeft het bedrijf beslist tijdens een bijzondere ondernemingsraad op 28 juni. Het is ongebruikelijk om zulke ‘jonge’ toestellen af te breken, maar in dit geval is het economisch meer verantwoord, klinkt het.

De voorbije maanden was Dr. Peters in gesprek met verschillende partijen over een mogelijke lease of verkoop van de toestellen. Zo sprak het onder andere met British Airways, Iran Air en HiFly over een eventuele overname van de twee vliegtuigen. Een akkoord werd echter niet bereikt en dus is het voor de investeerders economisch interessanter om de toestellen te laten ontmantelen en de onderdelen te verkopen voor reparaties en vervangingen aan andere A380’s.

Het zal ongeveer twee jaar duren voor de vliegtuigen volledig ontmanteld zijn; in die tijd moet de verkoop van onderdelen volgens Dr. Peters zo’n 45 miljoen dollar (38,5 miljoen euro) opleveren. De vermogensbeheerder verwacht een “hoog rendement” wegens de grote vraag naar reserve-onderdelen voor A380’s bij maatschappijen die in de nabije toekomst onderhoudsbeurten aan hun vloot zullen uitvoeren.

De motoren – waarvan de leasingperiode bij producent Rolls-Royce nog tot maart volgend jaar loopt – wil Dr. Peters onderbrengen bij RR zelf of uitlenen aan andere maatschappijen. Per vliegtuig hoopt het bedrijf op die manier ook nog eens “minstens 480.000 dollar per maand” uit de motoren te halen. Dr. Peters plant de motoren in 2020 te verkopen. Het hele project creëert zo een return on investment van 145 tot 155 procent, klinkt het.

Volgens de vermogensbeheerder is het eerste toestel ondertussen voor 81 procent afbetaald, voor het tweede zijn al 72 procent van de betalingsverplichtingen afgelost. De markt voor heel grote vliegtuigen is volgens ceo Anselm Gehling de laatste jaren “niet positief geëvolueerd” en “maatschappijen zijn hun geloof in de A380 wat verloren”. Hij vindt de verwachte opbrengst (ongeveer 80 miljoen dollar per toestel) dan ook een “uitstekende prestatie”.

Bron: Flightglobal