Road to the Right Seat 8 – Line Training

Op 7 september 2017 begon ik aan een nieuw, veelbelovend hoofdstuk in mijn leven.
Het was het begin van mijn carrière als piloot. Met veel plezier neem ik jullie nogmaals mee op avontuur en dit keer niet als student in opleiding, maar als First Officer!

De volgende stap op het lijstje was de Line Training. De bedoeling hiervan was om operationeel te leren vliegen en dit op het volledige Europese netwerk. Maar voor ik dat kon doen, moest ik uiteraard eerst mijn licentie ontvangen. Nog eventjes wachten dus!

Knipsel
Observatievlucht
In afwachting van de licentie zat ik echter niet stil. Ik ging namelijk op observatievlucht naar Lissabon!
Dit om alvast een idee te krijgen van wat ik in de nabije toekomst zelf allemaal zou moeten doen.

Om iets na twee uur ontmoette ik de Captain en First Officer die ik een dag (of liever nacht) lang zou volgen. Het was gek om te zien hoeveel leven er op de luchthaven is in het holst van de nacht.
De cargowereld leeft ’s nachts en de piloten dus ook! We checkten al het papierwerk waaronder het vluchtplan en de weersvoorspellingen en niet veel later vertrokken we naar het vliegtuig. Let’s fly away!


En zo ziet een nacht op de luchthaven van Luik eruit!

Ik kreeg de kans om zowel de externe inspectie alsook de voorbereidingen in de cockpit mee te volgen. En hoewel ik zelf dus niet zou vliegen, voelde het wel heel fijn om weer de lucht in te gaan.

Vooraleer we naar Lissabon vlogen, maakten we eerst nog een tussenstop in Toulouse, Frankrijk. Daar mocht ik zelf al eens de cargodeur bedienen en hielp ik met allerlei kleine taakjes. Tijdens de vlucht naar onze eindbestemming leerde ik dan alvast omgaan met al het papierwerk en nam ik af en toe de communicatie over. Van alles en nog wat dus!

De observatievlucht gaf me een goed beeld van het leventje dat me te wachten stond. Het vroeg opstaan, de korte vluchten, de vele hotels, maar ook de fantastische sfeer tussen de collega’s.
Ik had er een goed gevoel bij en kon niet wachten om zelf weer in de rechterstoel te zitten…

In deze post ga ik nog niet te diep in op alle details over een dag in het leven als cargopiloot.
Wie daar meer over wil weten, komt best binnenkort nog eens een kijkje nemen!

Line Training
Na een tweetal weken wachten, mocht ik op 2 december 2017 mijn licentie ophalen bij de overheids-
dienst in Brussel. Nu stond het zwart op wit: ik ben Type Rated op de Boeing 737-300/900! Mijn dag kon alvast niet meer stuk.

Zoals ik al eerder vertelde, is de bedoeling van de Line Training om operationeel te leren vliegen.
Je bent op dat moment dus nog steeds in opleiding, maar vervoert wel degelijk cargo of passagiers.

Ook de Line Training bestaat uit verschillende onderdelen. Zo vloog ik bijvoorbeeld gedurende de eerste 10 vluchten met een Type Rating Instructor/Examiner (TRI/TRE) en een Safety First Officer (SFO).

De TRI/TRE heeft een extra Rating op zijn licentie staan waarmee hij mensen mag opleiden en testen op een bepaald vliegtuig. Het gaat hier dus om piloten die het vliegtuig door en door kennen. Piloten waarvan ik heel veel zou leren!

De taak van de SFO is om fouten van zowel mezelf als de Captain op te vangen. Ik merkte tijdens de eerste vluchten bijvoorbeeld dat er heel veel informatie op me afkwam en dat time management essentieel is. Aan het begin van de Line Training was het dus fijn wanneer de SFO de werkdruk wat kon verlagen door enkele taken van me over te nemen (zoals bijvoorbeeld het papierwerk).

Van zodra de eerste 10 vluchten achter de rug waren en de instructeur het goedkeurde, mocht ik zonder SFO vliegen. Daarbovenop moest de Captain ook niet meer per se een TRI/TRE zijn, maar was een “gewone” Line Training Captain (LTC) voldoende.

Na iedere vlucht werd uiteraard ook uitgebreid gesproken over alle fouten die ik had gemaakt, zaken waar ik eventueel op moest letten, maar natuurlijk ook wat ik goed had gedaan. Dit met als doel me klaar te stomen voor de Line Check. Die test volgt (met goedkeuring van de LTC) na de 40ste vlucht.

Het beloofde dus nog maar eens een veeleisend, maar lonend traject te worden!

De eerste vlucht
Enkele dagen nadat ik mijn licentie ontving was het dan zover. Tijdens de nacht van 5 op 6 december vond mijn allereerste Line Training vlucht plaats. Een lange nacht zou het alleszins niet worden want we vlogen even op en af naar Neurenberg in Duitsland!

De vluchttijd bedroeg voor zowel de heen- als de terugvlucht slechts 40 minuten. Gezien de korte duur lag de focus dan ook meer op vliegen en niet op papierwerk. Zoals ik eerder al zei, is het in een situatie als deze dus fijn wanneer de SFO enkele taken van je kan overnemen.

Om iets na half twee ’s nachts stegen we op. Wat voelde het goed om weer in de rechterstoel te zitten! Het was dan wel een korte vlucht naar Duitsland, maar leerrijk was het ongetwijfeld.

Eenmaal aan de grond in Neurenberg begon het hele circus. Het vliegtuig werd uit- en ingeladen, we kregen extra brandstof, heel wat papierwerk kwam aan boord en niet veel later stond onze neus alweer huiswaarts gericht!

Na een zachte landing en een goede debriefing was het tijd om terug naar huis te gaan en te slapen. Dat moest wel want de volgende nacht vloog ik naar het zonnige Lissabon! Mij hoorde je niet klagen.

Kort samengevat: 44 vluchten – 65 vlieguren – 20.000 kilometer – 400 ton cargo

Het was echter niet altijd zonneschijn en blauwe lucht tijdens de Line Training. Ieder land en iedere luchthaven had wel een andere uitdaging. Zo was het weer in Madrid wel mooi, maar het luchtruim is er enorm druk en de luchthaven zelf is simpelweg gigantisch.

De luchthaven in Örebro (Zweden) is dan wel piepklein, maar in het noorden leerde ik vliegen in winterse omstandigheden. Zo moesten we regelmatig het vliegtuig ijs- en sneeuwvrij laten maken.
Oh ja, en tijdens de externe inspectie goed opletten zodat je niet uitschuift! Been there, done that.

De bedoeling van de Line Training is dus om je bloot te stellen aan bijna alle mogelijke scenario’s.
Van begin tot einde was het een steile leercurve, maar na 40 vluchten werd ik gelukkig meteen afgetekend om de Line Check af te leggen.

De grote nacht
Op 9 januari 2018 had ik mijn Line Check. Een enkele vlucht naar Madrid en terug naar Luik via Rennes in Frankrijk. De vluchten verliepen nagenoeg probleemloos en eenmaal terug in Luik kreeg ik goed nieuws te horen. De Line Training zat erop! Een belangrijke stap in mijn prille carrière als piloot.

Van zodra ik geslaagd was voor de Line Check mocht ik met alle Captains vliegen. Ik zou in de komende weken en maanden dus weer heel wat nieuwe collega’s leren kennen en daar keek ik wel naar uit.

Op naar de volgende vlucht!

Knipsel
Nog vragen over de Line Training? Stel ze gerust onderaan het artikel! Binnenkort neem ik jullie mee in de cockpit en vertel ik jullie alles over een dag in het leven van een cargopiloot. Tot dan!

Instagram: @bobthebelgian

Alle posts
Road to the Right Seat 1 – de eerste brief
Road to the Right Seat 2 – solliciteren
Road to the Right Seat 3 – het pilotentekort
Road to the Right Seat 4 – de eerste job
Road to the Right Seat 5 – een nieuw begin
Road to the Right Seat 6 – the box
Road to the Right Seat 7 – de kinderdroom
Road to the Right Seat 8 – line training
Road to the Right Seat 9 – a day in the life