BEA: EgyptAir crash hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door cockpitbrand

De crash van een A320 van EgyptAir op 19 mei 2016 is wellicht veroorzaakt door een cockpitbrand. Dat zegt het Franse onderzoeksbureau BEA. Dat is in tegenspraak met het Egyptische onderzoeksbureau dat de crash wijt aan explosieven en het onderzoek heeft doorgegeven aan de Egyptische procureur-generaal.

Wat er precies gebeurd is met de A320 van Egyptair die 2 jaar geleden neerstortte, is nog steeds niet duidelijk. Wel zitten de Franse onderzoekers op een ander spoor dan de Egyptische, die omdat het toestel in internationaal luchtruim verongelukte het onderzoek leiden.

Volgens de Fransen is het ongeluk hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een cockpitbrand die zich zeer snel verspreidde met uiteindelijk controleverlies over het hele toestel. De Egyptenaren daarentegen beweren dat er sporen van explosieven zijn gevonden op lichamen van inzittenden, waardoor zij het onderzoek van het ongeval doorgaven aan de Egyptische procureur-generaal. De Egyptenaren gaan dus niet uit van een ongeval.

Omdat het ongeval gebeurde in internationaal luchtruim en het toestel en de operator Egyptisch zijn, mocht Egypte als enige het onderzoek voeren. De Fransen en de Egyptenaren werkten initieel samen om de ACARS-berichten te ontleden en de zwaar beschadigde vluchtrecorders in Frankrijk te onderzoeken, maar wel onder het toeziende oog van Egypte. De technische data van de vlucht worden beschermd door de Egyptische wetgeving en worden niet gedeeld met de Fransen.

BEA baseert zich nu op signalen van het noodbaken die acht minuten na de laatste ACARS-berichten werden uitgezonden. Griekse radardata toont ook aan dat het vliegtuig in een bocht daalde vooraleer in de zee te stortten. Op basis van deze details vermoedt BEA een zeer snelle cockpitbrand. BEA roept daarom op om het onderzoek te voeren met het oog op de luchtvaartveiligheid.