Life on the Right Seat

Op 6 september 2017 ging mijn carrière als piloot officieel van start. Om dat op een gepaste manier te vieren, blik ik graag terug op wat er in de afgelopen maanden allemaal
is gebeurd en wat de toekomst mogelijk nog in petto heeft. De tijd vliegt, maar ik ook!

Het scheelde niet veel of “Mama, papa, ik wil piloot worden.” waren mijn eerste woordjes. Al toen ik heel jong was, werd ik gebeten door de luchtvaartmicrobe. Een job als piloot leek me fantastisch en ik zou er alles aan doen om mijn kinderdroom waar te kunnen maken. En hier zijn we dan. Zestien jaar later vlieg ik doorheen heel Europa als First Officer van een Boeing 737. Wie had dat ooit gedacht!

Knipsel
Road to the Right Seat
De pilotenopleiding was één ding, maar het belangrijkste hoofdstuk moest eigenlijk nog komen:
de zoektocht naar een job in de cockpit. Hoe bereid je je voor op interviews? Is het echt moeilijk
om werk te vinden als piloot? Moet je betalen voor een Type Rating? Is er een pilotentekort?
Allemaal vragen die ik in mijn nieuwe blog zou beantwoorden!

Toen ik op 9 juni 2017 afstudeerde aan de CAE Oxford Aviation Academy, was het startschot voor mijn ‘Road to the Right Seat’ gelost. En net als tijdens de pilotenopleiding zou ik jullie er met veel plezier alles over vertellen! Laat ons daarom vandaag even teruggaan in de tijd.

De eerste brief
Alle papieren opzak, mijn theoretische kennis opgefrist en helemaal klaar voor de jobhunt! Op 29 juni verstuurde ik de allereerste sollicitatiebrief. Het was het begin van een spannende periode waarin ik al mijn kennis en vaardigheden zou moeten bewijzen doorheen verschillende selectietesten. En van zodra de eerste brief was verstuurd, kon ik nog maar één ding doen: wachten op een antwoord.

Solliciteren
Zowel voor, tijdens als na de pilotenopleiding was er één vraag die regelmatig terugkwam: “Denk je dat we snel werk zullen vinden?”. Niets was zeker, maar gelukkig zagen we al voor langere tijd een positieve trend op vlak van werkgelegenheid. Praktisch iedere luchtvaartmaatschappij ging opzoek naar nieuwe piloten en dus was er bijna geen beter moment voor ons om af te studeren.

Ik solliciteerde bij verschillende Europese luchtvaartmaatschappijen en al snel werd duidelijk dat het pilotentekort meer dan aanwezig was. Een uitnodiging voor een interview bij TUIfly Belgium, een simulator check bij ASL Airlines Belgium, online selecties voor easyJet Switzerland en ga zo maar door. Ik kreeg van letterlijk iedereen een kans om mezelf te bewijzen.

Het waren ongelofelijk zenuwslopende weken, maar wat waren ze het waard!

De eerste job
Een maand nadat ik de eerste brief verstuurde, kreeg ik fantastisch nieuws. Eén telefoontje en mijn leven stond plots even helemaal op zijn kop. Ik werd aangenomen door ASL Airlines Belgium en zou met de Boeing 737 gaan vliegen. De eerste job was een feit en daarbovenop was het nog bij mijn favoriete luchtvaartmaatschappij ook! Niet in mijn wildste dromen dacht ik dat het zo snel zou gaan.

Een nieuw begin
Op 6 september, wat nu ongeveer één jaar geleden is, begon ik aan een nieuw hoofdstuk in mijn leven. Het was de dag waarop ik mijn contract ondertekende bij ASL Airlines Belgium in Luik.
Mijn zoektocht naar een job was nu echt op zijn einde gekomen. Wat een opluchting!

De volgende stap op het lijstje was de Type Rating. Nadat we deze hadden doorlopen, zouden we in staat moeten zijn om met de Boeing 737 te kunnen vliegen. Maar vooraleer dat gebeurde, moesten we eerst heel wat theorie studeren. Gaande van de algemene kenmerken van het vliegtuig tot het hydraulisch systeem: alles moest gekend zijn om te kunnen slagen voor het examen.

The box
Van zodra het theoretisch examen achter de rug was, konden we beginnen aan de praktijk. Hoera!
Hiervoor trokken we regelmatig naar Frankfurt in Duitsland om te gaan vliegen in de 737 Classic simulator. We leerden er niet enkel vliegen, maar ook hoe we als een efficiënte crew moeten samen-
werken. En dat alles uiteraard in de meest abnormale omstandigheden.

Na 44 uur in The Box te hebben gezeten, was het tijd voor de Skill Test. Gelukkig verliep deze vrij vlotjes en kregen we het fijne “You have both passed the exam.” te horen. En dan nu het echte werk…

De kinderdroom
Op 18 november 2017 was het dan eindelijk zover. Het grote moment waar ik al mijn hele leven lang van droomde, was gearriveerd. Ik ging voor de allereerste keer de lucht in met een echte Boeing 737, een waanzinnig gevoel op een simpelweg onvergetelijke dag. Mijn kinderdroom was uitgekomen!

Line Training
In de weken die volgden leerde ik operationeel vliegen op het Europese netwerk. Of het nu een zonnige dag in Madrid was of een winterse onweersbui in Zweden: iedere vlucht was enorm leerrijk. In anderhalve maand tijd vloog ik naar 20 verschillende luchthavens, maakte ik 65 vlieguren en vervoerde ik meer dan 400 ton cargo.

Het jaar 2018 werd goed ingezet en op 13 januari slaagde ik voor de Line Check. Nu was ik officieel gelost als First Officer!

Recurrent
Als piloot is het niet enkel essentieel, maar simpelweg een vereiste om je kennis te behouden.
Twee keer per jaar worden we getest in de simulator en jaarlijks wordt ook een theory refresher georganiseerd. The learning never stops!

Enkele maanden na de Line Check gingen we weer de simulator in en kregen we wederom een hele reeks aan noodsituaties voorgeschoteld. Maar door een goede kennis en samenwerking tussen de Captain en ikzelf wisten we onze koel te bewaren. We slaagden voor het examen en dus mochten we weer voor een half jaar de lucht in.

Life on the Right Seat
Intussen vlieg ik al negen maanden rond als First Officer op de Boeing 737-400SF. Wat blijft het gek om dat te kunnen zeggen! Mijn Road to the Right Seat is na jarenlang dromen en hard werken op zijn einde gekomen, maar het avontuur zit er nog lang niet op.

Voor de gelegenheid maak ik ook graag even een samenvatting met wat cijfertjes!
Eerste vlucht: 6 december 2017
Aantal vlieguren: 356 uur 28 minuten (wat overeenstemt met twee weken in de lucht)
Afstand: 202.118 kilometer (5 keer rond de Aarde!)
Langste vlucht: 2717 kilometer (Wenen – Tel Aviv)
Kortste vlucht: 74 kilometer (Luik – Brussel)
Luchthavens: 45 luchthavens in 23 verschillende landen
Kilogram cargo: 2.128.898kg (788 bosolifanten dus, mocht het iemand interesseren)
Brandstof: 950.000 liter JET A1 (genoeg om 15 miljoen kilometer met de auto te rijden)
CO2 uitstoot: 2375 ton (1 liter JET A1 komt overeen met 2.5kg CO2)

Een job als piloot was in mijn ogen het beste wat er bestond, maar is mijn mening veranderd nu ik
zelf vlieg? Heel simpel: absoluut niet. In alle eerlijkheid zijn mijn verwachtingen zelfs overstegen!
Het gevoel is sinds de allereerste vlucht onveranderd en telkens wanneer ik ga vliegen, ben ik gelukkig. Er is geen ander woord dat het beter omschrijft.

Wat de toekomst betreft, staat eigenlijk niets vast. ASL Airlines Belgium heeft een vloot die bestaat uit Boeing 737’s, 757’s en ook 747’s en dus zijn er enkele mogelijkheden. De meeste piloten beginnen als First Officer op de 737, worden daarna First Officer/Cruise Relief Captain op 747 en keren daarna terug naar de 737 als Captain. Het geeft alleszins een idee van wat de toekomst nog kan brengen!

De blog
Om heel eerlijk te zijn, heb ik even getwijfeld of ik wel aan de blog zou beginnen. Want wat als ik niet door de opleiding geraakte of wat als ik geen werk vond later? Uiteindelijk werd dat net de reden dat ik begon met schrijven. Mijn doel werd om alle stereotypes omtrent piloot worden onder de loep te nemen en ik zou in alle eerlijkheid praten over mijn ervaringen en vorderingen, goed of slecht.

Nooit had ik gedacht dat er zoveel reactie op de blog zou komen. Doorheen 43 blogposts kreeg ik regelmatig fijne berichtjes en interessante vragen toegestuurd. Schep daar nog eens een totaal van meer dan 50.000 views bovenop en dan kan ik niet ontkennen dat ik blij ben met het resultaat!

Ik wil jullie dan ook allemaal bedanken voor alle positieve reacties die ik heb mogen ontvangen. Zonder jullie had de blog nooit zo lang bestaan!

Dankjewel
De afgelopen drie jaar zijn voorbijgevlogen, maar ik kijk met een glimlach terug naar alles wat in die tijd is gebeurd. Ik leerde enorm veel bij, ontmoette vrienden voor het leven en heb nu (in mijn ogen) de beste job ter wereld. Zonder de steun van alle mensen rondom mij had ik dit nooit kunnen doen.

Mijn familie en vrienden, mijn vriendin, de fantastische collega’s bij ASL, alle mensen van CAE en uiteraard ook de duizenden lezers die mijn avontuur hebben gevolgd: jullie zijn geweldig.

Bedankt!

Knipsel
Mijn ‘Road to the Right Seat’ is op zijn einde gekomen, maar het avontuur is nog lang niet voorbij.
Blue skies and see you soon!

Instagram: @bobthebelgian

Alle posts
Road to the Right Seat 1 – de eerste brief
Road to the Right Seat 2 – solliciteren
Road to the Right Seat 3 – het pilotentekort
Road to the Right Seat 4 – de eerste job
Road to the Right Seat 5 – een nieuw begin
Road to the Right Seat 6 – the box
Road to the Right Seat 7 – de kinderdroom
Road to the Right Seat 8 – line training
Road to the Right Seat 9 – a day in the life
Road to the Right Seat 10 – recurrent
Road to the Right Seat 11 – Life on the Right Seat