Zeventig procent Belgische landingsbanen al uitgerust met GPS-approaches

Zeventig procent van de landingsbanen van de Belgische nationale en regionale luchthavens is al uitgerust met satellietnavigatie voor nadering en landing. Daarmee loopt Belgocontrol voor op het schema waarbij tegen 2024 alle landingsbanen in Europa met satellietnavigatie moet worden zijn uitgerust. De laatste toevoeging is baan 19 op Brussels Airport.

Van alle Belgische nationale en regionale luchthavens is zeventig procent van hun landingsbanen uitgerust met GNSS approaches (approaches gebaseerd op satellietnavigatie). Daardoor hoeven vliegtuigen geen gebruik meer te maken van traditionele radionavigatie zoals ILS en VOR’s voor hun landing. GPS-approaches zijn ook nauwkeurig (en ten opzichte van VOR’s veel nauwkeuriger) en ook goedkoper in onderhoud dan radiobakens van ILS en VOR’s.

Op Brussels Airport zijn er zo al approaches voor banen 25L, 25R en 01 en sinds recent ook baan 19. De eerste luchthaven met een GPS-approach was de luchthaven van Antwerpen in 2015. Nadien volgden Luik, Charleroi, Kortrijk en Brussel. Momenteel wordt er gewerkt aan procedures voor de luchthaven van Oostende.

Tegen volgend jaar moeten alle achttien landingsbanen van deze luchthavens met een GPS-approach zijn uitgerust. Momenteel is dit al het geval voor twaalf van hen.