Winter 2018-2019 op Brussels Airport

Morgen gaat op het noordelijk halfrond het winterseizoen van start in de luchtvaart. Dat brengt natuurlijk veranderingen met zich mee in de dienstregeling van luchtvaartmaatschappijen op Brussels Airport. We presenteren hieronder de belangrijkste veranderingen voor Brussels Airport.

*Onderstaand artikel is gebaseerd op informatie die is doorgestuurd door de luchtvaartmaatschappij en/of is samengesteld op basis van externe maar geverifieerde bronnen. Daardoor kunnen er mogelijkerwijze altijd onvolledigheden optreden.

Nieuwe routes

Een nieuwe route voor Brussels Airport wordt de verbinding naar de Jordaanse hoofdstad Amman. Ryanair gaat twee keer per week naar Amman vliegen. Verder voegt ze ook nog Marrakech aan het netwerk toe met ook twee wekelijkse vluchten.

Een andere volledig nieuwe route is die naar het Poolse Wroclaw. Vanaf 25 februari vliegt Brussels Airlines drie keer per week naar deze Poolse stad. Een andere nieuwe bestemming voor Brussels Airlines is die naar Kiev. De maatschappij startte die half oktober op en voert ze vier keer per week uit. Op de route is Ukraine International al vele jaren actief. Ook een wekelijkse vlucht naar Monastir is nieuw voor Brussels Airlines.

TUI fly voegt Valencia aan haar netwerk toe en zal de route twee keer per week uitvoeren.

 

Extra frequenties

Deze winter voegt Aeroflot een derde dagelijkse vlucht naar Moskou Sjeremetjevo toe. Die vlucht zal in de namiddag worden uitgevoerd met een A320. De andere vluchten zijn een voormiddagvlucht en een avondvlucht.

Rwandair voegt tijdens de feestperiode een vierde wekelijkse vlucht toe aan haar route van Kigali naar Brussel en Londen Gatwick. Vanaf half december tot half januari wordt de extra vlucht uitgevoerd.

Vanaf 7 januari breidt Brussels Airlines haar Afrika-aanbod licht uit. Er komen drie wekelijkse vluchten bij naar Banjul en Dakar blijft dagelijks bediend maar zal drie keer per week niet meer samen met een andere bestemming worden uitgevoerd. Daardoor breidt de capaciteit naar zowel Banjul als Dakar uit. De maatschappij voegt ook negen wekelijkse vluchten toe naar Alicante, Billund, Bordeaux, Faro, Genève, Lissabon, Malaga en Tel Aviv.

Ook TUI fly breidt het aanbod naar sommige bestemmingen deze winter verder uit. Zo zijn er onder meer extra vluchten naar Almeria, La Palma, Boa Vista en Sal.

 

Minder frequenties

Momenteel hebben we geen weet van frequentieverminderingen.

 

Geschrapte vluchten

Op 6 januari voert Brussels Airlines haar laatste vlucht uit naar Mumbai. De route deed het financieel niet goed genoeg en de maatschappij gaat de vrijgekomen capaciteit gebruiken om de capaciteit op de routes naar Banjul en Dakar uit te breiden.

 

Equipment changes

ANA gaat op de route naar Tokio Narita haar B787-9’s inzetten in plaats van de B787-8’s. Daardoor komen er dagelijks extra zetels bij op de route.

Icelandair zet vanaf volgende zomer haar B737 MAX9’s in naar Brussel ter vervanging van de B757-200. Normaal gezien wordt de B757 deze winter nog ingezet naar Brussel, al zijn soms equipment changes naar de B737 MAX mogelijk.

Ook een upgrade bij Ethiopian Airlines. Tot 11 december wordt de B787-9 ingezet in plaats van de B787-8. De maatschappij voert de vluchten naar Brussel uit via afwisselend Manchester en Wenen.

Finnair zal twee dagen per week (woensdag en zaterdag) op haar voormiddagvlucht de A330-300 inzetten om de cargocapaciteit te verhogen. Vanaf de zomer wordt de vlucht op woensdag uitgevoerd door de A350-900 en ook op een select aantal dagen in de winter.

LOT Polish Airlines zet vanaf 1 januari haar nieuwe Embraer-190’s in naar Brussel (momenteel heeft de maatschappij enkel Embraer 195’s, 170’s en 175’s in de vloot). Deze worden niet ingezet op vaste dagen maar zullen afwisselend worden ingezet met hun andere Embraer’s en B737’s.

Hainan Airlines breidt de capaciteit naar Shenzhen verder uit door de introductie van de B787-9 in plaats van de B787-8 op de route naar Brussel.

Etihad Airways zet vanaf 3 januari haar B787-9 in naar Brussel vanuit Abu Dhabi in plaats van de A330’s. Daardoor breidt de dagelijkse capaciteit uit met 37 zetels.

Brussels Airlines zet de A319 in naar Stockholm Bromma en vervangt de Sukhoi Superjet’s op de route. Het contract met CityJet wordt namelijk vanaf volgend jaar stopgezet.