Vlucht JT-610: wat we al weten

Vlucht JT-610, die werd uitgevoerd door de Indonesische lagekostenmaatschappij Lion Air, is vannacht gecrasht kort na het opstijgen. Aan boord van de gloednieuwe Boeing 737 zaten 181 passagiers en 8 bemanningsleden. De oorzaak van de crash is nog onbekend.

Om 06:21 lokale tijd steeg Lion Air vlucht JT-610 op vanuit Jakarta voor een routine ochtendvlucht naar Pangkal Pinang (Indonesië). Toen het vliegtuig zich een tiental minuten later boven de Javazee bevond, maakten de piloten (een Captain met 6.000 en een First Officer met 5.000 vlieguren) een oproep om terug te keren naar de luchthaven. Enkele ogenblikken later verdween het toestel van de radar en crashte het in de zee.

Het wrak ligt op een 30 à 35 meter diep onder de zeespiegel en dus zijn duikers aangesteld om de locatie te onderzoeken. Intussen helpen meer dan 250 reddingswerkers mee aan het bergen van wrakstukken en lichamen. De nationale autoriteiten hebben inmiddels gemeld dat er geen hoop is op overlevenden. Ook de zwarte doos is intussen gelokaliseerd, maar nog niet uit het water gehaald.

“Bij iedere crash worden steeds vier verschillende categorieën onderzocht: mechanisch en menselijk falen, weersomstandigheden en een criminele oorzaak. Weersomstandigheden zijn intussen uitgesloten, maar alle andere opties liggen momenteel nog op tafel.” Dat vertelde Alan Diehl, een ex-Air Safety Investigator.

Het vliegtuig
Boeing’s nieuwste paradepaardje, de 737 MAX, is de opvolger van de Boeing 737-800NG. Met een verfijnd design, nieuwe LEAP-1B motoren en Split Scimitar Winglets (die allemaal zorgen voor een lager brandstofverbruik) behaalde de Amerikaanse vliegtuigbouwer wederom fantastische verkoopcijfers.

Sinds de eerste vlucht van de Boeing 737 in 1967 zijn er al meer dan 10.000 exemplaren van gebouwd. De nieuwste opvolger wist al meer dan 4.600 bestellingen binnen te halen waarvan er in augustus 2018 al 174 waren afgeleverd aan verschillende luchtvaartmaatschappijen wereldwijd.

Lion Air beschikt over een vloot van 110 737’s waarvan 10 van het type MAX. Het toestel dat vandaag crashte (registratie: PK-LQP) vloog voor het eerst op 30 juli 2018 en werd op 13 augustus aan Lion Air geleverd. Tot nu toe werden er slechts 800 vlieguren mee gemaakt.

De CEO van Lion Air bevestigde dat het vliegtuig tijdens de vorige vlucht al een technisch probleem had, maar ging hier niet verder op in. Volgens verschillende media zou het gaan om een foute snelheidsindicatie op de Captain zijn instrumenten. Wat het exacte probleem was en of er een link is met de gebeurtenis van vandaag is momenteel nog onbekend.

Wel is geweten dat het technisch defect zorgde dat de splinternieuwe 737 ruim 8 uur lang vaststond in Jakarta ter controle alvorens te vertrekken naar Pangkal Pinang als vlucht JT-610.

Ongewone procedure
Volgens data van tracking website Flightradar24 klom de Boeing 737 MAX naar een hoogte van ruwweg 5.400 voet (1.7km). Op 35 mijl ten noordoosten van Jakarta kwamen de laatste data van het vliegtuig binnen: een hoogte van 3650 voet aan een snelheid van 345 knopen.

Op de onderstaande foto is vlucht JT-758 te zien. Een vlucht die op 23 oktober plaatsvond vanuit Jakarta en die werd uitgevoerd door de Lion Air B737-800 MAX (PK-LQP) die vandaag crashte.

Volgens de departure chart dient de eerste linkse bocht gemaakt te worden boven 3.000 voet, wat hier duidelijk het geval is. Bij het volgende punt, waarbij men boven de kust vliegt, moet het vliegtuig al minstens 11.000 voet hoog zitten. Zowel de hoogtes als de snelheden zijn conform met de kaart.

Wanneer we de route, snelheden en hoogtes van vlucht JT-610 bekijken, zien we meteen een heel andere situatie. De route wordt niet nauwkeurig gevolgd en zowel de hoogtes als snelheden schommelen doorheen de hele vlucht.

De eerste bocht wordt gemaakt op een hoogte van 1.625 voet en ook de 11.000 voet wordt bij het eerstvolgende punt niet gehaald. Wat ook opvalt is dat het vliegtuig gedurende de eerste bocht plots bijna 600 voet daalt alvorens door te klimmen naar 5.400 voet. Vervolgens schommelt de hoogte tussen 5.450 en 4.800 voet en de snelheid tussen 287 en 334 knopen.

Lion Air
De in 1999 opgerichte lagekostenmaatschappij Lion Air is de grootste luchtvaartmaatschappij van Indonesië met 41,6% van het nationale marktaandeel. Sinds juni 2016 staat de Indonesische luchtvaartmaatschappij niet meer op de zwarte lijst van de EU, maar hun reputatie blijft dubieus.

Copyright: CanAmJetz