Road to the Right Seat 6 – the box

Op 7 september 2017 begon ik aan een nieuw, veelbelovend hoofdstuk in mijn leven. Het was het begin van mijn carrière als piloot. Met veel plezier neem ik jullie nogmaals mee op avontuur en dit keer niet als student in opleiding, maar als First Officer!

De theoretische fase zat erop en dus konden we nu beginnen aan de volgende uitdaging. Op naar de simulator training! We zouden als crew met de Boeing 737 leren vliegen in normale, maar ook uiterst abnormale omstandigheden. Tijd voor noodgevallen van A tot Z dus!

The Box
Zowel tijdens de mock-up als de simulator training werden we opgesplitst in groepjes van twee. Ik werkte samen met iemand die al jarenlang bij ASL vliegt. Hij begon zijn carriers als First Officer op de BAe146, werd Cruise Relief Captain op de Boeing 747 en maakte nu de grote stap naar de linkerstoel. Er was dus geen twijfel dat ik enorm veel van hem zou leren!

Voor de volgende fase trokken we naar Frankfurt in Duitsland. En waarom moeten we daarvoor naar Duitsland hoor ik je denken? De reden hiervoor is dat de beschikbaarheid van simulatoren beperkt is en daarbovenop is er momenteel geen enkele Boeing 737 Classic simulator te vinden in heel België.


Zo zag onze simulator in Frankfurt eruit!

De simulator training is opgesplitst in twee delen: Fixed Base en Full Flight. Het enige verschil is dat de simulator in ‘Full Flight’ beweegt door middel van hydraulische systemen en tijdens de Fixed Base is hij statisch. We begonnen met de Fixed Base fase die bestond uit vijf oefensessies en een tussentijdse test. Op dat moment lag de focus nog voornamelijk op de procedures en niet echt op vliegen.

Van zodra de normale procedures waren verworven, kregen we de kans om wat meer te focussen op het vliegen en werden we voor het eerst geconfronteerd met een noodsituatie. Om deze tot een goed einde te kunnen brengen, gebruiken we steeds dezelfde structuur.

We stellen het probleem vast, analyseren grondig de situatie en op basis daarvan creëren we opties om vervolgens een beslissing te nemen. Vooraleer we ons plan uitvoeren, informeren we uiteraard ook nog alle belanghebbende instanties zoals bijvoorbeeld de luchtverkeersleider. Wanneer het probleem dan is opgelost, evalueren we onze acties om zeker te zijn dat we niets zijn vergeten.

Diagnose – Analyse – Decide – Inform – Execute – Review

Na vijf oefensessies was het tijd voor de tussentijdse test. We werden beoordeeld op het toepassen van de normale procedures tijdens een vlucht van A naar B en dat verliep zonder enig probleem. Weer een fase om af te sluiten en een nieuwe om naar uit te kijken! En diezelfde avond vierden we niet enkel het positief resultaat van de test, maar ook mijn twintigste verjaardag.
Happy birthday to me!


Mijn 19de verjaardag vierde ik in de Piper Archer. Mijn 20ste in de simulator van een Boeing 737!

Full Flight Simulator
Tijdens de Full Flight fase was er bijna geen sprake meer van normale procedures. Motoren vielen uit of stonden in brand, hydraulische vloeistof lekte overal naartoe en zelfs onze besturing liet het af en toe afweten. Tijdens de Type Rating leerden we niet enkel hoe we alle procedures moeten toepassen, maar ook hoe we ons hoofd koel moeten houden wanneer iets misgaat.

Fouten maken doet iedereen en ik ben dus zeker geen uitzondering. De manier waarop je ermee omgaat, is echter anders voor velen. Mijn allereerste vlieginstructeur bij CAE, die inmiddels mijn collega is, leerde me dat ik zoveel mogelijk uit mijn fouten moet leren en ze daarna achter me moet kunnen laten. Een wijze levensles als ik het zo mag noemen!

Zowel tijdens de Fixed Base als de Full Flight fase merkte ik ook dat ik veel voordeel haalde uit het feit dat mijn MCC (Multi Crew Co-operation) bij CAE doorging in de Boeing 737NG simulator. Ik voelde me tamelijk snel comfortabel in de cockpit en kon ik al met tal van systemen overweg. Maar dat heb ik uiteraard ook te danken aan Flight Simulator X thuis op de computer…

En zo zag de simulator eruit langs de binnenkant!

Na acht Full Flight sessies volgden nog drie belangrijke stappen: de LOFT, LVO en natuurlijk de Skill Test! Maar voor we daar naartoe gaan, zal ik even de vreemde afkortingen uitleggen.

LOFT staat voor Line Oriented Flight Training en de naam zegt het eigenlijk zelf al. We vliegen van A naar B, volgen alle normale procedures en oefenen zo een gewone lijnvlucht. De adder onder het gras? We halen onze bestemming nooit. Ergens onderweg krijgen we te kampen met een noodsituatie en zijn we verplicht zo snel mogelijk te landen. Gelukkig verliep deze sessie vlotjes en door de goede samenwerking tussen de Captain en mezelf wisten we het vliegtuig veilig aan de grond te zetten.

Daarna volgde nog de LVO (Low Visibility Operations) training. Tijdens de LVO vliegen we puur op onze instrumenten en maken we optimaal gebruik van de automatische piloot. Soms hebben we geen keuze omwille van mist of wolken en het is dus ook op dat moment dat we het vliegtuig volledig zelf laten landen. Best een vreemde ervaring!

En daar was het dan: onze tiende simulator sessie. De Skill Test. We waren goed voorbereid, kenden onze procedures, vormden een echte crew in de cockpit en na vier uur lang zweten in ‘The Box’ kregen we weer de verlossende woorden te horen:

“Congratulations, you have both passed the exam.”

Na in totaal bijna 60 uur in de simulator te hebben gezeten, konden we ook dit hoofdstuk in schoonheid afsluiten. Maar veel tijd om stil te zitten was er niet…

Theorie: check. Simulator: check. De volgende stap is de Base Training waar we voor het eerst met het echte vliegtuig de lucht in zullen gaan. Lees er volgende week alles over in de nieuwe blogpost!
Instagram: @bobthebelgian

Alle posts
Road to the Right Seat 1 – de eerste brief
Road to the Right Seat 2 – solliciteren
Road to the Right Seat 3 – het pilotentekort
Road to the Right Seat 4 – de eerste job
Road to the Right Seat 5 – een nieuw begin
Road to the Right Seat 6 – the box
Road to the Right Seat 7 – de kinderdroom
Road to the Right Seat 8 – line training
Road to the Right Seat 9 – a day in the life
Road to the Right Seat 10 – recurrent
Life on the right seat