Nog nooit zo weinig vliegtuigongevallen als in 2018

Het jaar 2018 was een gemengd jaar voor de luchtvaartveiligheid. Het Bureau of Aircraft Accident Archives in Genève telde vorig jaar slechts 98 vliegtuigongevallen. Het is de eerste keer sinds de burgerluchtvaart echt van start ging dat er zo weinig ongevallen plaatsvonden, maar desondanks een laagterecord van crashes in 2018 was wel het derde dodelijkste jaar van dit decennium. 

Voor het eerst (gerekend na het jaar 1926) duikt het aantal vliegtuigongevallen weer onder de 100. Terwijl 2017 nog goed was voor 102 ongevallen vonden er in 2018 maar 98 vliegtuigongevallen plaats. In die cijfers zitten alle civiele luchtvaartongevallen alsook de ongevallen met bijvoorbeeld militaire transportvluchten.

Desondanks het laag aantal ongevallen was 2018 wel het derde dodelijkste jaar van dit decennium. In totaal zijn er 1.028 dodelijke slachtoffers te betreuren. Ter vergelijking: in 2017 vielen er slechts 399 doden. Enkel 2014 scoort voor dit decennium nog slechter. Toen vielen er 1.328 doden waarvan de twee zware crashes van Malaysia Airlines de statistieken sterk negatief beïnvloedden.

Afgelopen jaar was het ongeval van een IL-76 transporttoestel van de Algerian Air Force het dodelijkste met 257 inzittenden. In de burgerluchtvaart was de crash van een B737 MAX8 van Lion Air in oktober het dodelijkste met 189 doden. De crash van een B737-200 van Cubana (112 doden), een AN-148 van Saratov Airlines (71 doden) en een ATR-72 van Iran Aseman Airlines (66 doden) vullen de top 5 aan.

Hoewel het aantal ongevallen nog nooit zo laag was, was het aantal dodelijke slachtoffers relatief hoog. Toch was 2018 geen uitzonderlijk slecht jaar. Als we alle jaren in rekening nemen vanaf het jaar 2000 komen we op een gemiddeld aantal dodelijke slachtoffers van 1.044 per jaar.

Dat de tol in 2018 zo hoog was t.o.v. het laag aantal ongevallen komt omdat er grotere passagiersvliegtuigen betrokken waren bij crashes dan bijvoorbeeld het jaar 2017. Dat jaar was er geen enkel groot passagiersvliegtuig betrokken in een ongeval. Toen vielen de doden voornamelijk bij turboprop-vliegtuigen of kleinere general aviation-toestellen.

Bron: BAAA Genève