Tweede dodelijk ongeval met B737 MAX

Vanmorgen is een B737 MAX8 van Ethiopian Airlines bij het opstijgen vanaf de luchthaven van Addis Abeba neergestort. Het is de tweede B737 MAX op nog geen vijf maanden tijd die in een dodelijk accident betrokken raakt. In oktober verongelukte ook een B737 MAX van Lion Air bij het opstijgen. De vraag is nu of beide ongevallen met elkaar te linken vallen, of het gaat om toeval.

Sinds mei 2017 is de nieuwe B737 MAX commercieel in gebruik. Er zijn ondertussen al zo’n 350 toestellen afgeleverd en meer dan 5.000 besteld. De nieuwe versie van de immens populaire B737 heeft als belangrijkste veranderingen de nieuwe motoren (net zoals de Airbus 320neo), lichte aerodynamische aanpassingen en een paar andere kleinere modificaties zoals aan het neuswiel om de nieuwe motoren onder de vleugel te kunnen plaatsen.

Op 29 oktober 2018 kwam het toestel voor het eerst in een accident terecht. Een B737 MAX8 van het Indonesische Lion Air kwam kort na het opstijgen van de luchthaven in Jakarta in de problemen. Initieel onderzoek toonde aan dat de angle of attack sensors (die de hoek van het vliegtuig meten ten opzichte van de luchtstroom) van het vliegtuig foutieve data doorstuurden. Boeing stuurde daarop, in afwachting van het verdere onderzoek, een Operations Manual Bulletin naar de operatoren. Daarin stond dat bij foutieve angle of attack data het vliegtuig vanzelf de neus naar beneden zou sturen en hoe crews dat manueel tegen zouden kunnen gaan.

Een van de softwarematige aanpassingen aan de B737 MAX is het Maneuvering Characteristics Agumentation System (MCAS). Dat systeem werd ontwikkeld omdat de motoren van de B737 MAX iets meer naar voren werden geplaatst en ook enkele aerodynamische veranderingen ondergingen. De nieuwe locatie van deze motoren zorgden ervoor dat de aerodynamische eigenschappen van de MAX veranderde ten opzichte vorige versies. Daarom voerde Boeing het MCAS-systeem in dat bij een nakende stall de neus van het toestel automatisch naar beneden zou brengen. Dat systeem kan enkel worden tegengewerkt door manueel het achterste staartvlak (stabalizer) naar achteren te zetten door middel van het elektrisch trimsysteem.

Een tweede dodelijk ongeval vond vanmorgen plaats toen vlucht ET302 in Addis Abeba opsteeg met bestemming Nairobi. Het toestel, dat slechts vier maanden oud was en in november aan Ethiopian Airlines werd afgeleverd, klom tot 9.000 voet waarna het radarcontact verdween en het toestel neerstortte. Daarbij kwamen alle 157 inzittenden om het leven. Wat de oorzaak van dit tweede ongeval is moet uiteraard nog worden onderzocht, al zullen de komende dagen wel meer details beschikbaar worden.

Of het ongeval met een B737 MAX8 van Lion Air gerelateerd zou kunnen zijn aan het ongeval met eenzelfde toestel van Ethiopian Airlines is nu de vraag. Beide toestellen verongelukten tijdens dezelfde vluchtfase en in overeenkomstige omstandigheden, maar verder onderzoek moet dat de komende dagen en weken natuurlijk uitwijzen.

Ethiopian Airlines beschikt over een vloot van 4 B737-700’s, 15 B737-800’s en 4 B737 MAX8’s. De eerste MAX werd in juli vorige zomer aan Ethiopian afgeleverd. De maatschappij heeft nog een uitstaande bestelling staan voor 25 B737 MAX’en.