Een derde van de wereldwijde B737 MAX-vloot wordt aan de grond gehouden

Steeds meer luchtvaartmaatschappijen houden vrijwillig of verplicht hun B737 MAX-toestellen aan de grond. Dat gebeurt naar aanleiding van de tweede B737 MAX-crash gisteren in Ethiopië. Momenteel staan al zeker 121 van de meer dan 350 B737 MAX-vliegtuigen wereldwijd aan de grond.

Nadat China als eerste land haar binnenlandse luchtvaartmaatschappijen beval om haar B737 MAX’en aan de grond te houden, volgen nu ook andere landen en luchtvaartmaatschappijen. In China staan momenteel 97 toestellen aan de grond. Ook Indonesië ziet de toestellen liever aan de grond en alle MAX’en van Lion Air (10) en Garuda Indonesia (1) worden verplicht aan de grond gehouden. Zuid-Korea heeft de enige luchtvaartmaatschappij die momenteel met de B737 MAX vliegt, Easter Jet, verplicht om een onmiddellijke inspectie uit te voeren op haar twee exemplaren.

Voorlopig hebben andere landen nog geen verbod ingesteld maar zijn er al enkele luchtvaartmaatschappijen die vrijwillig hun MAX-vloot aan de grond houden. Zo houdt Ethiopian Airlines al sinds gisteren haar vier resterende toestellen aan de grond. Royal Air Maroc heeft zonet ook medegedeeld dat het haar reeds 2 geleverde MAX8’s voorlopig niet meer inzet op haar netwerk. Ook het Indiase Jet Airways houdt haar 7 toestellen aan de grond. Nog in het rijtje: de nationale luchtvaartmaatschappij van de Kaaimaneilanden Cayman Airways  met 2 toestellen.

Van de Europese en Amerikaanse maatschappijen wil geen enkel bedrijf hun vloot aan de grond houden. Bij ons vliegt momenteel TUI fly met 4 exemplaren, maar de maatschappij ziet momenteel geen veiligheidsrisico waarom het toestel aan de grond zou moeten blijven.