ANA neemt eerste A380 in ontvangst… die het eigenlijk niet wil

All Nippon Airways (ANA) heeft vandaag haar eerste A380 van Airbus in ontvangst mogen nemen. De maatschappij zal er in totaal drie geleverd krijgen die ze exclusief zal inzetten op de routes van Japan naar de populaire vakantiebestemming Hawai’i. De indiensttreding van de A380 bij ANA is er eigenlijk één van moeten, want de maatschappij heeft nooit interesse gehad in het toestel en heeft zich altijd gekant tegen mogelijke bestellingen. De reden dat ANA vandaag een A380 in de vloot introduceert is er één door een strategische beslissing in het verleden.

In maart 2014 komt de eerste lowcostmaatschappij van Japan in de problemen. Skymark Airlines, dat in 1998 werd opgericht, maakt een verlies bekend van zo’n 107 miljoen euro. De maatschappij kwam de voorbije jaren steeds verder onder druk te staan door haar concurrenten en haar eigen agressieve uitbreidingen en komt begin 2014 in de financiële problemen. Ondertussen heeft Airbus haar eerste van zes bestelde A380’s klaar die de maatschappij in 2010-2011 had besteld. Een reeks toestellen waarvoor Skymark plots geen geld meer voor heeft en ook niet meer kan betalen.

In Toulouse groeit dan ook de bezorgdheid over de financiële situatie van Skymark. Airbus wil van geen annulering weten en wil de bestelling voor de zes A380’s, waar ondertussen al één van klaar is, niet kosteloos annuleren. De vliegtuigbouwer eist 700 miljoen dollar van Skymark voor een annulering van de bestelling, geld dat Skymark evengoed niet heeft. Skymark heeft ondertussen al zo’n 255 miljoen dollar betaalt aan Airbus als eerste schijven voor de toestellen en kan de rest van haar contractuele verplichtingen niet meer nakomen. Airbus annuleert daarop de bestelling en sleept Skymark voor de rechtbank.

Begin 2015 moet Skymark bescherming voor haar schuldeisers vragen en belandt ze uiteindelijk in de etalage met haar herstructureringsplan. ANA is meteen geïnteresseerd, niet meteen voor Skymark zelf maar wel om haar zeer begeerde binnenlandse slots op de downtown luchthaven Tokio Haneda. In de gevechtsarena belandt ook Delta Air Lines dat haar belang in Japan wil versterken en ook Jetstar en Hainan hebben interesse. Samen met het Japanse fonds Intrepid is Airbus één van de belangrijkste schuldeisers van Skymark en beiden hebben dan ook een belangrijke zeg in wie Skymark te hulp komt schieten voor het herstructureringsplan. ANA belooft zelfs om in de toekomst vliegtuigen bij Airbus te bestellen indien ze in de Skymark-deal kan stappen.

Geen van de twee (ANA en Delta) lijkt de ideale kandidaat omdat er geen goede oplossing is voor de A330 en A380’s van Skymark die aan de grond staan. Ondertussen staat er ook al een tweede A380 in Toulouse te wachten. Toch is het uiteindelijk ANA dat het wint van Delta en een belang van 16,5 procent in de maatschappij kan nemen. Maar daar heeft het wel een serieuze toegeving voor moeten doen: ANA plaatst een bestelling bij Airbus voor 3 A380’s, een deel van de bestelling die Skymark niet kan en niet wil opnemen. Zoveel hebben de Jappanners dus over voor de slots in Haneda en om een grote SkyTeam-concurrent uit de Japanse markt te houden.

ANA zit vanaf vandaag dus opgeschept met vliegtuigen die ze niet wil, en het is nog maar de vraag of de maatschappij ze ooit winstgevend zal kunnen inzetten? Een subvloot van slechts drie toestellen kost handenvol geld in onder andere opleiding en onderhoud.

Op haar belangrijke internationale routes wil ANA de dubbeldekkers niet inzetten, en ze kiest er nu voor om ze in te zetten op een route die minder business-georiënteerd is en waar wel veel vraag naar is: Hawai’i. Voor Japanners zijn de Hawai’i-eilanden een belangrijke vakantiebestemming. Zowel Amerikaanse als Japanse luchtvaartmaatschappijen vliegen verschillende keren per dag tussen Honolulu en Tokio. De route tussen Tokio en Honolulu lijkt dan ook de meest optimale om de A380’s op in te zetten.

ANA zal haar drie A380’s in drie verschillende kleuren en beschilderingen laten leveren. Op het bovendek is er plaats voor 8 first class-zetels, 56 in business en 73 in premium economy. Op het benedendek is er plaats voor 383 economy-zetels.