Zomer 2019 op Brussels Airport

Morgen gaat op het noordelijk halfrond het zomerseizoen van start in de luchtvaart. Dat brengt natuurlijk veranderingen met zich mee in de dienstregeling van luchtvaartmaatschappijen op Brussels Airport. We presenteren hieronder de belangrijkste veranderingen voor Brussels Airport dat deze zomer verbonden is met maar liefst 202 bestemmingen.

*Onderstaand artikel is gebaseerd op informatie die is doorgestuurd door de luchtvaartmaatschappij en/of is samengesteld op basis van externe maar geverifieerde bronnen. Daardoor kunnen er mogelijkerwijze altijd onvolledigheden optreden.

Nieuwe routes en bestemmingen

De enige nieuwe bestemming die Brussels Airport er deze zomer door het wisselen van zomerschema bij krijgt is Pisa. Ryanair gaat 4 keer per week actief zijn op deze nieuwe route. Een andere nieuwe bestemming voor Ryanair is Girona waar ze 3 keer per week op gaat vliegen.

Een nieuwe luchtvaartmaatschappij is het Schotse Loganair dat de route naar Newcastle overneemt van het failliete flyBMI. De Schotten vliegen sinds kort 11 keer per week tussen beide steden.

TAP Air Portugal start vanaf Porto een nieuwe route op naar Brussel. Ze gaat maar liefst 14 keer per week op de route actief zijn. Brussels Airlines en Ryanair zijn al actief op de route.

Het Letse airBaltic start van de Estse hoofdstad Tallinn drie vluchten per week op naar Brussel. LOT Polish Airlines is al actief op deze route dat vluchten uitvoert voor Nordica. Voor de nieuwe route zal airBaltic haar A220’s inzetten.

Geen monopolie meer voor Brussels Airlines op de route naar Boedapest. LOT Polish Airlines start 12 vluchten per week op tussen beide steden met haar Embraer’s.

Brussels Airlines wisselt in juni van luchthaven in Moskou. De luchthaven van Domodedovo wordt ingeruild voor die van Sheremetyevo.

Omdat de luchthaven van Milaan Linate deze zomer drie maanden sluit door onderhoudswerken verhuizen Brussels Airlines en Alitalia hun Linate-vluchten naar Malpensa van juli tot oktober. Brussels Airlines vliegt al op beide luchthavens terwijl Alitalia enkel vanaf Linate naar Brussel vliegt.

 

Extra frequenties

Vanaf mei verdubbelt Icelandair haar vluchten tussen Brussel en Keflavik van 5 naar 10 keer per week. Op sommige dagen komt er een avondvlucht bij. De route werd normaal door de B738MAX uitgevoerd maar wordt door de grounding voorlopig terug uitgevoerd door de B757-200.

Door het wegvallen van de Mumbai-vlucht zet Brussels Airlines de vrijgekomen capaciteit in op het langeafstandsnetwerk naar Afrika. De vluchten naar Accra en Lomé gaan van 6 naar 7 wekelijkse, Freetown en Monrovia gaan van 4 naar 5 wekelijkse en Ouagadougou gaat van 3 naar 4 wekelijkse vluchten. De maatschappij gaat ook geleidelijk aan haar vluchten naar Kinshasa terug verhogen. Tegen het einde van het zomerseizoen zal er terug dagelijks op de hoofdstad worden gevlogen. De frequentie naar Luanda wordt daarbij ook verhoogd van 2 naar 3 vluchten per week. Op het Europese netwerk zijn er verhogingen naar verschillende vakantiebestemmingen en op de routes naar Athene en Sint-Petersburg.

Rwandair verhoogt tijdens de zomermaanden van juli, augustus en september haar aantal vluchten naar Brussel en Londen Gatwick. Ze voegt er twee frequenties aan toe en vliegt deze zomer vijf keer per week tussen Kigali en Brussel.

Georgian Airways verhoogt haar frequentie op de route naar Tbilisi van 2 naar 3 keer per week.

 

Minder frequenties

Momenteel hebben we geen weet van frequentieverminderingen.

 

Geschrapte vluchten

De aangekondigde vluchten van Brussels Airlines naar Wroclaw gaan niet door. Deze moesten normaal enkele weken geleden al zijn opgestart. Ook de vluchten van Red Wings van Sint-Petersburg naar Brussel werden nooit gematerialiseerd.

Equipment changes

Vanaf 22 mei zet United haar gloednieuwe B787-10’s in tussen Newark en Brussel. De maatschappij vervangt hierdoor de B777-200.