Luik verhoogt luchtruim om personeelstekort bij Skeyes in Brussel te omzeilen

Door de bijna dagelijkse sluiting van het lager gelegen deel van het Belgische luchtruim door een personeelstekort bij Skeyes, is er nu een oplossing uitgewerkt voor het vliegverkeer naar Luik. Het luchtruim dat de verkeersleiding in Luik normaal zelf controleert, zal worden verhoogt in samenspraak met de Duitse luchtverkeersleiding.

Luchtverkeersleider Skeyes en de luchtverkeersleiding van het Duitse Langen hebben een procedure opgesteld zodat het vliegverkeer op de luchthaven van Luik ’s nachts geen hinder meer ondervindt van de sluiting van het lager gelegen deel van het Belgische luchtruim. Dat luchtruim werd de voorbije weken regelmatig ’s nachts gesloten omdat er een tekort aan luchtverkeersleiders zijn in Brussel.

De luchthaven van Luik zal haar luchtruim, dat ze zelf controleert vanaf de luchthaven, verhogen tot 8.500 voet. Normaal loopt hun luchtruim maar maximaal tot 5.500 voet. In samenwerking met de Duitse luchtverkeersleiding in Langen kunnen ze daardoor de posities die ’s nachts gesloten zijn en normaal vanaf Brussel worden gecontroleerd, omzeilen.

Voor vannacht gaat het om een sluiting van een deel van het lager gelegen Belgisch luchtruim van 01:30 tot 04:30 Belgische tijd.