Icelandair overweegt switch naar volledige Airbus-vloot

Door de problemen met de B737MAX en de operationele gevolgen die deze hebben op de vluchtuitvoering gaat Icelandair haar langetermijnvlootbeleid herzien. De maatschappij gaat drie scenario’s bekijken waarin twee van de drie Airbus een rol zal krijgen. 

Het aan de grond houden van de B737MAX vloot heeft financiële gevolgen gehad voor de Icelandair Group. De maatschappij heeft al 6 B737MAX’s in haar vloot en zou er dit jaar nog 3 moeten bij krijgen. Door het uitvallen van die vloot heeft Icelandair haar vluchtuitvoering moeten aanpassen en dat in een periode die kansen biedt door het faillissement van Wow Air. In plaats van haar capaciteit uit te breiden zit ze nu met een krimp van zo’n 2 procent.

Normaal hadden de B737MAX’s bij Icelandair deze zomer 29 procent van alle vluchten voor rekening moeten nemen, maar dat lijkt wellicht niet haalbaar. Om de verloren capaciteit te compenseren heeft Icelandair 2 B767’s en 1 B757’s moeten leasen voor de zomer. Icelandair heeft de B737MAX uit het vluchtschema gehaald voor een periode die loopt tot en met 15 juli.

Door de problemen met de B737MAX en de operationele gevolgen gaat Icelandair haar langetermijnbeleid voor de vloot nu herbekijken. In 2013 tekende de groep een akkoord voor 16 B737MAX-toestellen met nog eens opties voor 8 exemplaren. Icelandair bekijkt drie scenario’s: een ongewijzigd beleid, een snellere vlootvernieuwing door A321neo’s samen met de B737MAX in de vloot te introduceren of overschakelen op een volledige vloot van Airbus-toestellen. In het najaar moet de maatschappij klaar zijn met haar vlootevaluatie.

In het eerste kwartaal van 2019 maakte de maatschappij een verlies van 55 miljoen dollar. Dat is 60 procent meer dan vorig jaar. Vorig jaar maakte de maatschappij voor het ganse jaar een verlies van 55,6 miljoen dollar.