Brussels Airlines zal niet geïntegreerd worden in de Eurowings Group, de lowcosttak van de Lufthansa Group. Dat maakte Lufthansa vandaag bekend. Brussels Airlines krijgt een eigen plek naast de andere netwerkcarriers zoals SWISS en Austrian. Die herpositionering zal de komende maanden verder worden uitgewerkt.
Vandaag kwam er in Frankfurt en Brussel een onverwachte aankondiging van de Lufthansa Group: de integratie van Brussels Airlines in Eurowings wordt stopgezet en de Belgische luchtvaartmaatschappij zal een eigen plek krijgen naast de netwerkmaatschappijen zoals SWISS en Austrian. Daarmee is de vraag, die menig luchtvaartfanaat in België al meer dan twee jaar bezighoudt over wat er met het merk Brussels Airlines zal gebeuren wellicht definitief van tafel. De maatschappij behoudt meer dan waarschijnlijk haar eigen identiteit en zal niet geïntegreerd worden in de lowcosttak Eurowings Group.
De beslissing komt er nadat de Eurowings Group recentelijk nog een verlies van 231 miljoen euro voor 2018 moest presenteren en in het eerste kwartaal van dit jaar een operationeel verlies moest noteren van 257 miljoen euro. Door die slechte cijfers wil Lufthansa Eurowings zo snel mogelijk omvormen tot een performantere luchtvaartmaatschappij. De twee maatschappijen Eurowings en Brussels Airlines daardoor apart te laten verder gaan, is één van de eerste gevolgen hiervan. Elke maatschappij zal zo zelf de maatregelen kunnen nemen die nodig zijn en zal ook elk apart verantwoordelijk kunnen zijn voor de eigen financiële cijfers.
De positie van Brussels Airlines zal hierdoor worden geheroriënteerd om nauwer aan te sluiten bij de andere netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. De plannen hiervoor zullen in het derde kwartaal van dit jaar worden gepresenteerd, maar één ding is alvast duidelijk: de financiële cijfers van Brussels Airlines moeten drastisch verbeteren. Om dat te realiseren zullen er nieuwe besparingsmaatregelen worden genomen die ook later dit jaar zullen worden gepresenteerd. De maatschappij boekte de voorbije jaren slechts bescheiden winstcijfers en is vorig jaar net niet in de rode cijfers beland dankzij uitbetalingen van de verzekeringen ter compensatie van de aanslagen op Brussels Airport in 2016.
Toch hoeft de scheiding van Brussels Airlines en het korte huwelijk met Eurowings niet nadelig te zijn geweest voor de maatschappij, integendeel. Door de integratieprocessen die al gevoerd zijn, zijn er al besparingen geweest op groepsniveau die beide maatschappijen ten goede komt. Ook de operaties die Brussels Airlines voor Eurowings in Düsseldorf uitvoert met A330’s en A340’s blijft (voorlopig) verder gaan.
De vakbonden bij Brussels Airlines zijn positief over het nieuws dat zij vandaag hebben gekregen. Een groot deel van het personeel van Brussels Airlines was nooit echt fan van de integratie in Eurowings. Dat het bedrijf nu terug op zichzelf komt te staan vinden zij dan ook positief. De komende weken en maanden zal er moeten worden verder gekeken hoe de herpositionering van Brussels Airlines in de Lufthansa Group nu precies gaat verlopen.
dat kan goed zijn maar kan ook slecht zijn . pas op van de group lufthansa is vreemd dat ze opeens de langafstanden van eurowings weg doen denk dat er iets op til is …………
hoop de brussel airlines het goed zal doen zodat ze in de group winstgevend zijn en blijven in de group .
de langafstandvluchten brussel zijn goed en er moeten erbij komen / India / Vietnam / Dalas was vroeger zeer zeer goed . of houston nu altijd overstap
eerst indruk reageerde opgelucht. “Op dit ogenblik is het een positief verhaal , volgens de vakbonden ??
pas maar goed op Lufthansa laat wek horen en schrijft in de krant dat brussel airline de slechste is van de group van winst / dus geen goede winst zal enkel nog afrika overblijven en de rest weg den ik