De jarenlange samenwerking tussen Jetairfly (later TUI Belgium) en Smartlynx wordt deze zomer nog uitgebreid. Bij de start van het zomerseizoen was overeen gekomen dat er vier Smartlynx-toestellen voor TUI zouden vliegen, maar dat aantal wordt binnenkort opgeschroefd naar zeven.
De samenwerking begon in 2016, toen Smartlynx tijdens het zomerseizoen met twee Airbus A320 voor TUI vloog. Ook de volgende jaren werd steevast beroep gedaan op de Litouwse ACMI-provider, met een groeiend aantal vliegtuigen. Eind 2018 sloten beide maatschappijen een overeenkomst waarbij Smartlynx de volgende drie jaar 4 Airbussen in Belgie zou baseren en onder TUI vluchtnummers zou inzetten.
Dat aantal blijkt nu onvoldoende, waardoor de samenwerking werd uitgebreid naar zeven toestellen. Op dit moment vliegen er al twee A320’s (ES-SAK en ES-SAT) onder TUI-vluchtnummers vanuit Brussel en zijn er drie A320’s gebaseerd op de luchthaven van Charleroi (ES-SAO, ES-SAM en ES-SAV). Binnenkort komt er in Brussel nog een A320 bij (ES-SAQ), die zoals de registratie doet vermoeden wordt verschaft door de Estse Smartlynx-dochter.
Bovenop deze zes vliegtuigen is er ook nog een A321 voorzien die in de nabije toekomst de TUI-vloot zal vervoegen. In tegenstelling tot de andere vliegtuigen, is dit het enige toestel dat een Litouwse registratie zal dragen: YL-LDB. Deze A321 werd pas vorige week aan de Smartlynx-vloot toegevoegd, is ruim veertien jaar oud en heeft een verleden bij Aeroflot en Small Planet Airlines.
Verder maakt TUI deze zomer ook gebruik van twee toestellen van AirExplore: OM-GEX en OM-LEX (beiden Boeing 737-800) en een Airbus A320 van Gowair (EC-LRM). Daarenboven werden ook enkele ad hoc-charters ingelegd van onder andere KlasJet (B735), Air Horizon (B734), Air Mediterranean (B734), Jota Aviation (RJ85), Cobrex Trans (B733) en Titan (B752).
Echt triestig dat TUI zo een oud materiaal gebruikt om zijn eigen vloot aan te vullen..
dat komt doordat de max aan de grond moet blijven he
beter in het oude matriaal dan de 737MAX en ziet er nog niet goed uit voor de 737. ben eerlijk nog nooit 737 gevlogen altijd is de B777/300 of 200 het beste he of de A 330 / soms eens de B787 ook een slecht stuk veel keren wachten dat er iets niet werkt . de A350 zeer goed ook