KLM onderneemt poging om vluchten naar Brussel te verminderen

KLM wil gradueel haar vluchten tussen Amsterdam en Brussel afbouwen en vervangen door een hogesnelheidstrein. Vanaf 29 maart schrapt KLM een dagelijkse vlucht en vervangt ze die door capaciteit op een Thalys-trein van Brussel naar Amsterdam Schiphol.

Met de start van het zomerseizoen 2020 doet KLM een eerste poging om haar vluchten tussen Amsterdam en Brussel te verminderen. De maatschappij zal één van haar dagelijkse vluchten laten vervangen door opgekochte capaciteit op een Thalys-trein. In de toekomst wil KLM haar vluchtfrequentie verder afbouwen, maar dan zal de maatschappij eerst moeten zien dat de vervanging met de trein haar niet te veel passagiers kost.

De enige reden waarom KLM nu tussen Amsterdam en Brussel vliegt, is om Belgische reizigers op haar (inter)continentale vluchten te krijgen. Zolang een trein even efficiënt en dezelfde gebruiksvriendelijkheid heeft als een vlucht tussen Amsterdam en Brussel, en ze daarmee dus geen passagiers verliest, wil KLM haar ultrakorte Europese vluchten vervangen door treinreizen. Of dat lukt voor de Amsterdam-Brussel-markt gaat de maatschappij nu kunnen testen. KLM vliegt vanaf maart nog maar vier in plaats van vijf keer per dag tussen beide steden.

Met haar vluchtafbouw wil KLM in de eerste plaats kostbare slots op Schiphol vrijmaken voor andere belangrijkere routes dan Brussel. Het aantal vluchten op Schiphol is beperkt en KLM kan momenteel hoofdzakelijk enkel maar uitbreiden door andere vluchten van zichzelf of de dochterondernemingen te verminderen. Brussel is daarom uiterst geschikt om die afbouw van kleine, maar daarom niet minder belangrijke, lijnen te testen en te vervangen door andere transportmogelijkheden zoals de trein.