SWISS houdt vloot van 29 A220’s aan de grond voor inspecties

SWISS heeft besloten om haar volledige vloot A220’s aan de grond te houden. Vandaag ondervond een toestel van Londen naar Genève motorproblemen. Sinds juli is het al het derde motorprobleem op een A220-vlucht van SWISS.

SWISS zet haar ganse vloot van 29 A220’s aan de grond om motorinspecties uit te voeren. Dat heeft de maatschappij beslist na vandaag een nieuw incident met de motoren op een A220 van Londen Heathrow naar Genève. Dat toestel vloog in het zuiden van België toen de bemanning besloot uit te wijken naar de luchthaven van Parijs CDG en één motor uit te zetten.

Het is sinds eind juli al het derde motorincident bij de A220-vloot van SWISS. Een eerste incident vond plaats op 25 juli op een vlucht van Genève naar Londen Heathrow toen de linkermotor tijdens de vlucht faalde. Ook toen weken de piloten uit naar Parijs CDG. Op 16 september ondervond een A220 van SWISS motorproblemen na het opstijgen van Genève met ook bestemming Londen. Dat toestel landde terug in Genève. Enkele dagen geleden was er ook een incident met één van de motoren op een vlucht van Air Tanzania. De vraag is nu of die incidenten aan elkaar gelinkt kunnen worden en aan structurele oorzaken kunnen worden geweten.

SONY DSC

Uit voorzorg heeft SWISS nu haar ganse vloot aan de grond gezet en zullen de motoren van alle A220’s worden gecontroleerd. Enkel bij feilloze inspecties zal ze de toestellen terug de lucht insturen zegt de maatschappij. Ze is ook in contact met Airbus en de fabrikant van de motoren Pratt & Whitney.

Het aan de grond houden van zo’n grote subvloot heeft natuurlijk gevolgen voor veel passagiers. Morgen zouden er van en naar Genève bijna 60 A220-vluchten worden uitgevoerd en vanaf Zürich zo’n 70-tal. Passagiers zullen bij annuleringen zoveel mogelijk herboekt worden op vluchten van partnermaatschappijen. Momenteel is het niet duidelijk hoelang de grounding zal duren.